Passport

Menjünk világgá!

Szicília is épül az EU pénzéből - a maga módján

2014. június 10. 10:36 - Vámos Sándor

eu_penzek_sziciliaban_01.png

A fenti képen (kép: bild.de) egy félbehagyott autóút hídja látható Palermótól nem messze.

A látvány arrafelé nem egyedi, nagyon sok az EU pénzéből finanszírozott, de félbehagyott építkezés jelzi, hogy a maffia nem tűnt el, csupán módszereiben változtatott – némileg.

A szemétbe fulladó Nápoly kapcsán már többször felmerült, hogy a szeméttelepeket a maffia uralja. Mostanában azonban más, zsírosabb falatokra tette rá a szervezet a kezét, és ez az EU szakértőinek cseppet sem tetszik: „Szicília 2007 és 2013 között 3,3 milliárd euró támogatást kapott az EU-tól” – foglalja össze a tényeket Ingeborg Gräßle (53, CDU). – „ennek elköltésével kapcsolatban súlyos szabálytalanságokat észleltünk, főleg az építőiparban. Itt a beruházási érték nagy összegű, de az eredményeknek semmi nyoma nincs.

Magyarul a finanszírozásra szánt összeg egyszerűen eltűnt. A „hová?”, mint kérdés persze a maffia hazájában egyértelmű válaszokat szül, például az SPD-s politikus Jens Geier (52)  részéről, aki élesebben fogalmaz: „Szicíliában a probléma a maffia. Ez a szervezet behálózza a közigazgatást, így a finanszírozott feladatok a szervezett bűnözők által gründolt vállalatokhoz kerülnek. Ezek a cégek a feladatnak egy kisebb részét elvégzik, majd csődöt jelentenek, és felszívódnak a milliókkal.

Ezt nyilatkozza a „maffia-vadászLeoluca Orlando (66) is palermói irodájában: „A maffia megváltozott. Egykor ha valaki drogozott a szervezetben, kivégezték büszkeségből. Ma már csak a pénz számít. Mivel a pénzügyi műveleteik nehezebben átláthatók, nehezebb velük megküzdeni, mint régen.

eu_penzek_sziciliaban_07.pngLeoluca Orlando, Palermó polgármestere, kép: bild.de

Orlando tíz év után ismét Palermó polgármestere lett. „Amíg nem én töltöttem be ezt a posztot, sok, a várost illető pénz került illetéktelen kezekbe. A pénzügyi auditorom ezt most megpróbálja megakadályozni, és ezzel egy csomó ellenséget szerzek.” A polgármester állandó védelem alatt él, a nap 24 órájában négy testőr kíséri őt.

A legnagyobb, és többnyire félbehagyott építkezések Szicíliában:

eu_penzek_sziciliaban_02.pngA tábla jelzi, hogy a SS640 jelű országút EU-s pénzből épül. Illetve nem épül, kép: bild.de

Az  SS640 jelű országút Katánia és Agrigento között az egyik soha véget nem érő projekt. Eddig 391 millió eurót sikerült itt elkölteni, és 567 millió még hátra van a finanszírozásból. Eddig nem sok eredmény született ebből a jókora összegből.

eu_penzek_sziciliaban_03.pngCastellammare del Golfo kikötőjét sem veri fel az építkezés zaja, kép: bild.de

A Palermótól nyugatra található tengerparti város, Castellammare del Golfo kikötőjének a rekonstrukciója két évvel ezelőtt leállt, illetve a bíróság leállította. A finanszírozási összeg, 25 millió euró fele már jórészt eltűnt.

eu_penzek_sziciliaban_05.pngsíneknek nyomuk sincs, kép: bild.de

A Palermó és Agrigent közötti vasútvonal  már 2000 óta épül, nagyjából 50 millió euróból. Az átadását eredetileg 2015 tervezték, de nem valószínű, hogy addigra megépül ez a vonal, ugyanis az EU megvonta a támogatást.

eu_penzek_sziciliaban_04.pngNem valószínű, hogy villamos fog itt csörömpölni 2015-ben, kép: bild.de

A Palermóban épülő új villamosvonal is 2006 óta többnyire csak áll. A 133 millióba kerülő fejlesztésnek 2015-ig kellene elkészülnie, de erre kevés az esély.

eu_penzek_sziciliaban_06.pngaz augusta-i kikötő sem nagyon épül, kép: Stefano Laura

Az EU 100 millió euróval támogatta meg az augusta-i kikötő rekonstrukcióját, de a 2015-ös befejezésre is meglehetősen halvány az esély.

Persze a maffia és Szicilia, illetve Olaszország kapcsolata nem úkeletű, csak az EU mostanában kezd ráeszmélni a „helyzet”-re.

A szicíliai Cosa Nostra, a nápolyi Camorra, és a calabriai 'Ndrangheta maffiaszervezetek éves forgalma meghaladja a több százmilliárd eurót. Az SOS Impresa (nem-kormányzati) szervezet  szerint a nyereségük is több, mint 70 milliárd euró. Ezzel a maffia Olaszország legnagyobb „cége”, messze megelőzve az állami olajtársaság Eni-t, mely 83 milliárd eurós forgalom mellett csupán 4 milliárd euró nyereséget tud felmutatni.

A maffia jórészt az útépítések (és egyéb építkezések) során hosszú láncolatban feji le a pénzeket, a százmilliós megrendelésekből csak néhány milliós pénz marad, míg a láncolat végéig, a valódi kivitelezőig eljut a pénz. Vagy nem jut el. Erre egy remek példa az A3-as autópálya építése (Salerno és Reggio Calabria között). A pályát 1962-ben kezdték el építeni, szinte minden kilométerét más kivitelező „jegyezte”.

eu_penzek_sziciliaban_08.pngAz 1962-ben elkezdett A3-as autópálya napjainkban, több, mint 50 évvel később. Kép: Roberto Salomone

Amikor 1974-ben megpróbálták átadni az utat, a hiányosságok listája hatalmas volt, például hiányzott a teljes leállósáv. A viták az átvétel körül jól elhúzódtak – több, mint 20 évig - és végül 1997-ben ismét nekiláttak az autópálya rendbetételének. Ennek céldátuma jelenleg 2017, az eredetileg tervezett költségek pedig megtízszereződtek. A történtek kapcsán nyoma nincs országos felháborodásnak, és persze következményei sem nagyon lettek ennek az esetnek. Sem. Itt sem.

Ha esetleg úgy őrzi, hogy az itt leírtak hazai esetekkel "összecsengenek", nos, az biztos, hogy csak a véletlen műve. Köztudott, hogy a maffia Olaszországban honos..

Források

spiegel.de: Korruption und Vetternwirtschaft: Das Kreuz des Südens (német)
bild.de: BILD auf Sizilien: Hier versumpfen EU-Milliarden (német)
telegraph.co.uk: Making a killing on contracts: how Italy's Mafia has plundered EU building funds (angol)

További, "maffiás" írások a blogon

A jakuzák az internetre nyitnak
A drogbáró alagútjai
„El Chapo“ – egy drogbáró élete és bukása
A világ öt legnagyobb maffiaszervezete
A drogfutárság veszélyei
A lopott kocsik megrendelője, Tádzsikisztán elnöke

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim mostanában

Passport blog

Nem tériszonyosoknak
27 milliós telefonszámla
Speciális dízel-lopó kamionok
Változik a német büntetőpontrendszer
Postaláda az idegeneknek

komment