Passport

Menjünk világgá!

A világ valódi csodái

2015. december 16. 16:04 - Vámos Sándor

A világ csodáit nem a turistalátványosságokon keresztül ismerheted meg. A valódi csodák a térképeken elrejtve, vagy a lábad alatt megbújva várják felfedezőiket és csodálóikat, messze a turistakalauzok nyomvonalaitól és messze a csillogástól.

Ezeken a helyeken a valóságot, a helyiek valódi érzéseit ismerheted meg, és nem azt, amit mutatni akarnak magukból és magukról. A valódi csodáknak nem kell hatalmasnak és rettenetesen látványosnak lenniük; az ő közönségük megelégszik a valósággal is. 

Kémfalu eladó

i_kemfalu.pngNem, semmi átverés vagy csúsztatás nincs a címben, a kémfalu, Sugar Grove Station eladó.

Nem egy-egy ház a településen, hanem úgy teljes egészében a település. A 80 házból álló takaros és szépen rendben tartott házakhoz 45 ezer négyzetméteres szálloda, benzinkút, bowling- és kosárlabdapálya, autómosó, uszoda és hullámmedencés fürdő is tartozik. Tovább>>

 

A Honecker-bunker

i_honecker_bunker.png 1973-ban Erik Honecker volt az NSZEP központi bizottságának főtitkára és az NDK államtanácsának elnöke, amikor a döntés született az atomcsapás-biztos ultramodern bunker megépítéséről. A létesítményt a legnagyobb körültekintéssel, komoly konspirációktól övezve építették meg 1978 és 1983 között. Tovább>>

 

A 61. vágány

i_61_vagany.pngSzóval ez a szinte utolsó szegletéig ismert pályaudvar is képes meglepetésekkel szolgálni, például egy titkos vágánnyal, a 61.-kel. Ha a kasszáknál az innen induló vonatról érdeklődünk, jó eséllyel csak csodálkozó nézés fog minket fogadni, vagy ha esetleg idősebb dolgozóba futunk bele, ő tovább fog irányítani minket a néhány sarokkal arrébb magasodó Waldorf hotelhez, hogy inkább ott érdeklődjünk a következő onnan induló vonat felől. Tovább>>

 

 A Poligon

i_poligon.png

A Szemipalatyinszki Kísérleti Terület (hivatalos nevén 2. sz. állami központi kísérleti gyakorlótér, oroszul 2-й Государственный центральный испытательный полигон) a Szovjetunió legkiterjedtebb és legrégebben használt nukleáris kísérleti területe volt, mely a persze a szovjet idők elmúltával sem tűnt el a robbanások dörejeivel együtt, sőt, újból és újból életre kel és kísért, immár Kazahsztánban.  Tovább>>

 

 Felhőkarcoló ablakok nélkül

i_felhokarcolo_ablak_nelkul.pngA kíváncsiságra márpedig mindenkinek megvan az oka, aki megpillantja Manhattan közepén a felhőkarcolót, melynek nincsenek ablakai, sivár falait 160 méterrel az utcaszint felett szellőzőrácsok zárják le, és teszik egy erődítményhez hasonlítható építménnyé.

Pedig maga az épület azért annyira nem régi, 1974-ben épült az AT & T megbízásából. A nevéből, a „hosszú vonalak épület”-ből akár az építészeti stílusra való utalást is ki lehetne hallani, de a valóság persze ez esetben is sokkal prózaibb: a new york-i hosszú távolsági – és részben tenger alatti – távíró és telefonvonalak jórészt ebbe az épületbe futottak be. Tovább>>

 

 Az amerikaiak elhagyott atombombái

i_elhagyott_atombombak_1.pngSzerencsére Nucflash besorolású baleset még nem történt – és ez is inkább csodának, mintsem tudatos tevékenységnek köszönhető.

Illetve az amerikaiaknál még nem történt, de mivel többek között Oroszország, Kína, India, Pakisztán, Észak-Korea is rendelkezik nukleáris fegyverekkel, és a sajtószabadság nem tobzódik ezekben az országokban, így ez az állítás nem biztos, hogy világszinten is megállja a helyét. Inkább úgy fogalmazok, Nucflash-ről még nem tudunk.

Ez azonban nem mondható el a „törött nyíl” besorolású eseményekre. Tovább>>

 

 Híd a Kwai folyón

i_kwai.pngA vasút méteres nyomtávolságúra épült. Nyomvonala Nong Pladuktól indult, és miután az emlékezetes hídon keresztezte a Kwai folyót, annak az egyik mellékága mellett, a Kis Kwai folyó mellett kanyargott Burma határáig. Onnan az addig érintetlen vadonon vágott átThanbyuzayat-ig, ahol elérte a már létező vasutat.

A vonalat építőket több táborba osztották szét, és kényszerítették őket, hogy gyakorlatilag a két kezükkel, bármiféle segítség nélkül, csákányokkal és bambuszkosarakkal építsék fel a vonalat. Az orvosi ellátás teljes hiánya a dzsungelben dolgozó emberek többségének a sok szenvedés mellett a halált is elhozta. Tovább>>

 

 A giesseni felüljáró

i_giessen.pngA helyiek már megépülte idején – 1968-ban – keresztelték el a művet „Elefantenklo”-nak, vagyis elefántretyónak, a lyukak után, ugye, ha ez még esetleg nem állt volna össze egy képpé a kedves olvasóban.

Mitagadás, az egész túlméretezett szerkezet megszolgálta a helyiek megvetését, és legalább annyira utálták, mint a párizsiak az ideiglenesnek szánt és az 1889-es világkiállításra összegründolt tornyukat. Hasonlóság még a két történetben, hogy idővel mindkét város lakói megbékéltek a rájuk tukmált építményekkel, a párizsiak az ideiglenes tornyot véglegesítették és a legnagyobb példányszámban giccses műanyag vacakokba öntött látványossággá tették. Tovább>>

 

 A moszkvai Metro–2 legendája

i_metro2.pngA moszkvai metró múltjából és méretéből adódóan rengeteg csodát és titkot rejt, de van, amiről még a minden információval bíró helyiek sem tudnak / tudhatnak / nem érdemes tudniuk mindent.

Ez a titokzatos Metro–2. Egy metró, ami eredetileg a párfunkcionáriusok menekítését szolgálta volna például atomcsapás esetén. Kiterjedtsége is vetekszik magával a metróéval, amin „élősködik”. Tovább>>

 

 Lusi, az emberkéz alkotta iszapvulkán

i_lusi.pngVan az úgy, hogy a dolgok nem úgy sikerülnek, ahogy eltervezték azokat.

Előfordul, hogy a kutatott gáz helyett iszap tör a felszínre. Olyan mennyiségű iszap, hogy a világ legnagyobb iszapvulkánja alakul ki ott, ahol korábban egy falu állt. Tovább>>

 

 Vagabondok

i_vagabond.png1985-ben született Mike Brodie, azaz a Polaroid Kidd. Brodie családi háttere gyenge lábakon állt, így élete egy szakaszában, 2003 és 2009 között hozzácsapódott a vasúti csavargók, a vagabondok népes táborához.

A vagabond szónak csavargó, világjáró, országjáró, világutazó, vándor a szinonimái, ha a google-be a „train vagabond” szópárt adjuk meg, és a képekre kapcsolunk át, sok esetben Brodie képei fognak ott is felbukkanni. Tovább>>

 Átadták a világ leghosszabb alagútját

i_gotthard.png

Amellett, hogy a Gotthard világrekorder a maga 57 kilométeres hosszával, érdekesség, hogy voltaképpen összesen 152 kilométernyi alagútból áll.

A két, egymással párhuzamos és 9 – 13 méter átmérőjű főalagutak mellett 330 méterenként – biztonsági, mentési célból – átkötőalagutak is találhatók, illetve két jókora földalatti többfunkciós állomás is (aSedrun és a Faido), ahonnan liftekkel a felszínre lehet jutni, illetve a vonatok is átírányíthatók a másik főalagútba. Tovább>>

 

 Rozsdásodó űrágyúk

i_uragyu.pngA HARP projekt egy közös kezdeményezés volt az Egyesült Államok és Kanada részéről a hatvanas években, hogy ballisztikai eszközökkel szállítsanak tárgyakat a felső légkörbe, és még azon is túl, az űrbe.

Vezetője az a meglehetősen ellentmondásos, de egyben nagyon sikeres Gerald Bull volt, aki több kitérő után Szaddam Husszein oldalán, vélhetően a Moszad célkeresztjében végezte be földi pályafutását. Tovább>>

 

 Kéken szikrázó strandok

i_szikrazo.pngAz egész jelenség nagyon látványos; a hullámverés, ami kéken világító fodrokat vet; a strandon a lépteink kéken fluoreszkálnak; a vízbe csobbanó tenyerünk, ami kék csillogással szikrázik.

Lenyűgöző természeti jelenlég, a magyarba talán leginkább passzoló tenger-ragyogásszóösszetétellel fordítható sea sparkle, kár, hogy a tengerek szennyezettségével szorosan összefügg a felbukkanása. Tovább>>

A titokzatos hőforrások a roncstelep mögött

i_mystic.pngA hőforrások már pár millió éve ontják magukból a 75°C fokos, ásványi anyagokkal teli vizet. Az 1800-as évek végén a mormonok tűzték ki az első táblát az út mellé, az elhaladó vándorokat figyelmét felhívva a forrásokra.

1916-ban ez még egy felkapott hely volt, de aztán, hogy a két part között kiveszett az autós forgalom is, ez a város, no meg az egész környék is eltűnt a történelem süllyesztőjében. Talán szerencsére. Tovább>>

Sztálin elfeledett vasútja

i_sztalin_vasutja.pngA vérszomjas orosz diktátor agyszüleménye, a nagyjából 2000 kilométer hosszú vasúti vonal, ami bár százezer ember életébe került, soha nem épült meg és a legnagyobb része máig tovább süllyed a tajga permafrosztjába. Tovább>>

Űrrepülőgépek az elhagyott hangárban

i_buran.pngBajkonurban mindmáig egy elfeledett hangárban porosodnak a szovjet űrrepülés kultikus űrrepülőgépei, a Buran-ok. Tovább>>

Egy eladó birtok Ausztráliában

i_telek_elado.pngA birtok nem összefüggő, több telekből áll. A telkek összesen 101.411 négyzetkilométert tesznek ki, ez kicsit nagyobb, mint Magyarország (93.036 km²) összterülete.

Az árba beleszámolták a területen található ranch-eket és a 160 ezer szarvasmarhát is. Tovább >>

Újra járható a király ösvénye

i_kiraly_osvenye.png1901-ben született meg az ötlet, hogy a Chorro és a Gaitanejo vízeséseknél készülő vízerőművek építkezésén dolgozó munkások számára egy átjárót alakítsanak ki a két vízesés között, melyen keresztül a nyersanyagellátást megoldhatják. Az ösvény kiépítése négy évig tartott, 1905-re fejeződött be. Tovább>>

Jó fogás a bangkoki Új Világ plázában

i_bankok_plaza.pngBangkok óvárosában 1982-ben még nem voltak jellemzőek a magas épületek, de a Kaew Fah Plaza Company Limited-nek sikerült egy 11 emelet magas bevásárlóközpontot felhúznia a környékbeliek ellenállása és a törvényi szabályozás ellenére is. 1997-ben az épület 7 emeletét visszabontatták. A visszabontott és magára hagyott torzó időközben leégett, és 1999-re a pláza maradványa jórészt tető nélkül maradt. Tovább>>

A falon át (első rész)

i_berlin_1.pngWalter Ulbricht, az NDK államtanácsának elnöke többször is engedélyt kért a Szovjetuniótól a határok technikai lezárásához. () Amikor a szovjetek belátták, hogy esélyük sincs Berlin megszerzésére, megadták az engedélyt Ulbrichtnak. Az engedély megérkezése után azonnal, 1961. augusztus 13-án megkezdték a fal felhúzását. Berlin teljes nyugati szektorát egy 160 km hosszú fallal kerítették körbe. Tovább>>

A falon át (második rész)

i_berlin_2.pngAz alagutat két nyugat-berlini olasz egyetemista, Domenico Sesta és Luigi Spina kezdte el 1962 nyarán építeni () Az alagút kelet-berlini végéhez a Rheinsberger utcában nézték ki egy háznak a pincéjét, ami távolabb esett a faltól, de viszonylag feltűnésmentesen lehetett megközelíteni. Tovább>>

A falon át (harmadik rész)

i_berlin_3.pngA menetrendszerű vonat 32 utassal 1961. december 5-én futott ki Oranienburgból, és 20.44-kor kellett volna a keletnémet végállomásra, Albrechtshofba megérkeznie. A vonat be is futott a végállomásra, de ott nem állt meg, hanem teljes sebességgel továbbrobogott a lezárt pályán, a határőrök és a vasutasok legnagyobb döbbenetére. Tovább>>

Postaláda az idegeneknek

i_ufo_posta.pngSok sci-fi filmben is felbukkant már a black mailbox-nak nevezett, meglehetősen szakadt, kézzel feliratozott és össze-vissza matricázott láda, illetve kettő láda. A felső egy helyi farmeré, Steve Medliné, aki nem hisz az ufókban és már kissé elege lett postaládájára rászállt rajongókból az utóbbi 30 évben. Az eredetileg fekete ládát néhány éve egy golyóálló fehérre cseréltette, és egy kisebb, az „alieneknek” címzett ládát is felszereltetett mellé. Tovább>>

Kecsketornyok

i_kecsketorony.pngA vállalkozás egyik fő profiljának számító sajtot tehén- és kecsketejből állítják itt elő, és ő ügyelni kívánt kecskéi mentális állapotára. () Nos, a megoldás sem késett soká; tornyot kell építeni a jószágoknak, és lehetőleg jó magasat, hogy ne legyen hiányuk a tériszonyból. Tovább>>

A betoncirkáló

i_betoncirkalo.pngA betoncirkáló egy hajó alakú, mára már elpusztított erődítmény, mely romként is impozáns, és napjainkban is tovább őrzi a Manilai-öblöt. Tovább>>

A Gran Paradiso kecskéi

i_gran_paradiso.pngNyáron rendszerint az emberek számára elérhetetlen meredek, szakadékos hegyoldalakon tartózkodik. Legtöbbször a hegy árnyékos oldalát választja. Télen mélyebbre szoktak leereszkedni. A nőstények és a gidák minden évszakban alacsonyabb övben élnek, mint a bakok, amelyek annyira vonzódnak a nagy magassághoz, hogy csak a táplálék hiánya és a legnagyobb hideg kényszerítik őket a mélyebbre való leereszkedésre. Tovább>>

Sínek a semmibe 1.– Canfranc

i_canfranc.pngA pályaudvart eredetileg a Spanyolországot és Franciaországot összekötő fő vasúti vonal csomópontjának és átrakó pályaudvarának szánták és ehhez a funkcióhoz méretezték, de a vonal története másként alakult. Napjainkban két pár egykocsis motorvonatot fogad a pusztulásában is lenyűgöző de már régóta lezárt hatalmas épület. Tovább>>

Makákó spa Japánban

i_makako_spa.pngA majmok Japánban, egy Naganótól már nem túl távoli, de – főleg télen – nehezen megközelíthető völgyben tengetik életüket. A völgyet nagyon meredek sziklák határolják és mindenhonnan gőz tör fel, a japánok a Jigokudani („pokol”) névvel illetik. A makákók a hideg téli nappalokon ütik el az idejüket a fürdőben, estére visszavonulnak az erdőbe. Tovább>>

A londoni gyújtogató

i_london_gyujtogato.pngLondon egyik új építésű felhőkarcolójánál, a (fontban) 310 milliós 'Walkie Talkie' toronynál, a tervezéskor nem vettek figyelembe minden körülményt. A fizikát mindenesetre – legalábbis úgy tűnik – sikerült részben partvonalra tenniük. Tovább>>

Az észak-koreai díszletfalu, Kidzsongdong

i_diszletfalu.pngA négy kilométer széles, szigorúan őrzött demilitarizált zóna két falvat is elválaszt egymástól. Az észak-koreai falut az '50-es években kezdték el kiépíteni. A házakba már akkoriban be volt vezetve az áram, ami mind északon, mint délen luxusnak számított. A valóságban Kidzsongdong egy lakatlan propaganda-eszköz település, aminek a célja, hogy tükrözze az elképzelt (de nem létező) gazdasági sikereket és disszidenseket csábítson a déli oldalról. Tovább>>

Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok

i_vilagitotorony.pngAz északkeleti átjáró a 60'-as években paranoid és a világtól elszigetelődött Szovjetunió számára felértékelődött. A 70'-es években a Kommunista Párt ezért úgy döntött, hogy a partvonal mentén egy világítótorony – láncot kell kiépíteni. A tornyoknak teljesen önállóan és önellátó módon kellett működniük, mivel a lakott területektől több száz kilométer távolságra estek. A rendszer tervezői a nukleáris technológia felhasználása mellett döntöttek. Tovább>>

Bambuszvonatok Kambodzsában


i_bambuszvonat2.pngMit lehet tenni egy egyvágányos, rendkívül rossz állapotban vegetáló vasúti vonallal, ahol a vonatok csak sétatempóban vánszorognak, de a vasúti szállításra komoly az igény? A bambuszvonat a kambodzsaiak válasza erre a kérdésre.

Tovább>>

A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz

i_vasercexpressz.pngMauritánia nemzeti vasúttársasága a Mauritania Railway, mely gyakorlatilag egyetlen vasúti vonalat üzemeltet. A vonal 704 kilométer hosszú, fő és egyetlen célja a Zouérat környéki vasércbányák kiszolgálása – összekötése az Atlanti-óceánra néző Nouadhibou kikötővárossal, Fderîck és Choum városokon keresztül. Tovább>>

A világ legnagyobb hajóroncs-temetője: Nouadhibou, Mauritánia

i_hajotemeto.pngA temető első hajóját még a franciák felejtették magukkal vinni, a Chasseloup-Laubat nevű cirkáló a 20'-as években még egyfajta mólóként funkcionált, majd magára hagyták. A temető a 80'-as években indult igazán be a város partjainál, ugyanis ebben az időszakban indult neki az afrikai gazdaság, és sok vállalkozó úgy érezte, hogy a világ más tájairól már kiüldözött öreg bárkákkal még szakíthatnak itt valamit. Tovább>>

Ajtó a pokolba – a lángoló türkmenisztáni Darvaza-kráter

i_darvaza.png1971-ben szovjet geológusok hatalmas gáz és olajmezőkre bukkantak a környező sivatag alatt. A falu határában is felépítettek egy fúrótornyot a földgéz kinyerésére. Ez a torony viszont egy feltáratlan föld alatti üregre épült, ami be is szakadt a ránehezedő súly alatt, és a környékről szivárgó metángáz azonnal meg is töltötte a frissen keletkezett krátert. Tovább>>

A lappföldi Jéghotelbe is kell tűzjelző

i_jeghotel.pngElső hallásra kissé viccesen hangzik, hogy tűzjelző rendszert kell telepíteni egy olyan épületbe, mely minden télen újraépítésre kerül, jégből. Másodikra is. Tovább>>

Hatalmas betonnyilak az USA-ban

i_betonnyil.pngAz USA-ban napjainkban is megtalálhatók a jókora betonnyilak, melyek nem olyan rejtélyesek, mint a Nazca-vonalak, de egy letűnt kor feledésbe merült technikai fejlesztéseiről tanúskodnak. Tovább>>

Maeklong vasúti piac

i_vasutpiac.pngNaponta 8 vonat halad át irányonként a piacon keresztül, ilyenkor a helyi árusok begyakorolt mozdulatokkal villámgyorsan leeresztik a napernyőket, elhordják a sínekről az árujukat és a vonat elhaladása után pillanatok alatt vissza is pakolnak mindent. Tovább>>

-
komment