Passport

Történetek határtalanul.

Kilométeróra-maffia Németországban

2013. november 03. 19:59 - Vámos Sándor

A gyakran bezzeg-országként emlegetett Németországban is dívik a tacho manipuláció, az autók kilométeróra állásának kozmetikázása. A lebukás minimális esélyét is gyorsan feledteti a „lelkiismeretes” nepperekkel a busás jövedelem.

tacho1.png

A befektetés minimális – a kereskedők autónként nagyjából 50 eurót fizetnek a „specialistáknak” –, a nyereség pedig, mint ebben a táblázatban is látható, magáért beszél. Az ADAC újságban megjelent cikk szerint ez a fajta bűnözés Németországban évente 6 milliárd euró veszteséget (a neppereknek pedig nyereséget) jelent, használt autónként átlagosan 3 000 eurót.

tacho2.pngtacho állás előtte, fotó: ADAC.de

Az autóipart is érdekli a manipuláció, már abból a szempontból, hogy ők is gyakran „korrigálják” az órák állását például próbautakra kiadott autók esetén. A vevők nem szeretik, ha a vadonatúj kocsikban néhány kilométernél több kerül kijelzésre.

Az ADAC megállapítása szerint a manipulációval szembeni védelmet a gyártók részéről kocsinként néhány euróból ki lehetne hozni – ezekre a megoldásokra egyelőre csekély az érdeklődés.

tacho3.pngrégi érték / új érték, fotó: ADAC.de

Hogyan lehet rájönni, hogy az autó többet futott, mint amit az óra mutat?

1. A nepperek a nagy kapkodásban néha nem figyelnek minden részletre, így előfordul, hogy az utolsó olajcserét bizonyító cetlin (az olajbetöltő nyílásnál) egy magasabb kilométer állás fogja tanúsítani az utolsó állapotot.

2. Néha a kocsipapírokra már nem terjed ki a figyelmük. A vevőknek ezeket leggyakrabban letagadják (nem, nincs papírja, elveszett, ..) Ez a tény már magában gyanakvásra adhat okot. Ha ezek után viszont mégis előkerülnek a papírok a kesztyűtartóból, és persze az "eredeti" kilométer állásokkal – nos, az bukta.

3. Egyszerűen hívjuk fel az előző tulajdonost, és kérdezzük meg tőle az óra állását.

tacho4.pngtacho állás utána, fotó: ADAC.de

4. A német autók évente átlagosan 12.000 kilométert futnak. A nagy dízelautók többet, a kis városi autók és a hétvégi sportautók jellemzően kevesebbet. Például egy E-Klasse Mercedes évi 20.000 kilométer alatt ritkaságnak számít. Az ennél kisebb futásteljesítményű autók – még ha a legendás vidéki nyugdíjas orvos kocsija is – gyanús kell, hogy legyen.

5. A kopásnyomokra is lehet figyelni (kormány alsó része, gázpedál gumija, mennyire „bolyhos” a biztonsági öv) – de a nepperek lassan hozzászoktak és „igazodtak” ezekhez a tesztekhez, ezek az alkatrészek könnyen optikai tuning áldozatává válhatnak.

Források

Welt.de: Schlechter Schutz gegen Tacho-Manipulation
ADAC újság, 2013 november, 69.oldal: Leichtes Spiel für Tacho-Mafia

További írások, érdekességek

OB121 blog

Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal
A Trans-Szibéria gázvezeték 1983-as robbanása
A Stuxnet és hatásai (első rész)
A Stuxnet és hatásai (második rész)
ICE 1
ICE 2
ICE V
Vasúti gigaprojekt: ICx

Passport blog

pagpag - hús a szemétből
Bakancslista 1: Maeklong Railway Market /Talad Rom Hoop
Lakás vagy házbérlés Németországban
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 2 rész
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 1 rész
25. éve történt: a Gladbecker-túszdráma
Klaus, a targoncavezető első munkanapja
A világ 12 gyilkos tava
Változnak a német közúti büntetési tarifák és a forgalmi táblák
Traffipax 1: a rendőrök szemszögéből
Traffipax 2: Sztárfotók
Traffipax 3: A fagyi visszanyal
német „aszfalt-Rambó”-k
Az Amazon esete Németországban
A torrentezés árnyoldala Németországban

komment