Passport

Történetek határtalanul.

Trainsurfing

2013. november 24. 14:53 - Vámos Sándor

trainsurf1.png

Az ajtórendszerek külső részeit; a lépcsők szegélyeit és a kapaszkodókat úgy kell megvalósítani, hogy ott zárt ajtónál ne lehessen megkapaszkodni. (az un. „train surfing”-et meg kell akadályozni).

4.1.5 Train surfing

Kanten von Trittstufen, Vorsprünge oder Handgriffe an der Außenfläche von Türsystemen müssen vermieden oder so gestaltet werden, dass Personen bei geschlossenen Türen keinen Halt am Fahrzeug finden können (um so genanntes „train surfing“ zu verhindern). (prEN 14752:2011)

Idézet a prEN 14752:2011 normából, ami a vasúti ajtórendszereket definiálja.

Mi is a trainsurfing?

Extrém tevékenység, vagy az öngyilkosság egyik aktív módja, amikor a vonaton (héven, metrón, villamoson) utazást nem a biztonságos belső térben, hanem valahol, a járművön kívül megkapaszkodva valósítjuk meg.

muszájból

Van, amikor a résztvevők ezt az utazási módot kényszerből választják, például Indiában, ahol a zsúfolt utastérnek egy használható alternatívát nyújt a tetőn, illetve ajtón-ablakon csüngő utazás.

 Külön előny - mint a fenti képen is - ha az adott vonal nincs villamosítva, így a felsővezeték érintésből adódó megrázkódtatások is elkerülhetők. A tetőn utazás élvezeti értékén is jelentősen tud javítani például egy magunkkal hurcolt szék.

Az indiai metrón se sokkal jobb időnként a helyzet, itt mondjuk a tetőn utazást azért nem kockáztatják meg, de nem biztos, hogy a hosszú élet titka az  ajtó peremébe kapaszkodva utazni az alagútban.

A mauritániai Vasérc-expresszen is teljesen legális a trainsurfing, bár jelentősen ront az utazási élményen a sivatagi klíma (napközben 50 fok, éjszaka fagypont alatti hőmérséklet) és a homok-vasérc por kombója.

vonat4.pngfotó: Guardian

szórakozásból

A trainsurfing ismertebb módját fiatalok adják elő, amikor nem telik motorra, hogy a donorrá válás rögös útját gyorsan maguk mögött tudják. Marad a vonat, és a tetőn, vagy éppen szélvédőn utazás.

 A fenti filmen a srác egy ICE 3 szélvldőjére tapaszt fel egy tapadókorongos kapaszlodót (az üvegtáblákat szokták ilyennel mozgatni), majd bízva a szerencséjében szörfözik egyet. A vonat ezen a szakaszon bőven 200 km/h fölött száguld.

A videó megjelenése után az illetékesek is élénken érdeklődni kezdtek  a produkció után, mert lehet, hogy Oroszországban ez az attrakció mindennapos, a németeknél azért levitte a biztosítékot. A filmen szereplő srác az a szirupos történetet találta ki, hogy ő rákos, és ez a hajmeresztő mutatvány egyfajta utolsó kívánsága volt. Persze, az alapos német média a végére járt a történetnek és felfedte a valóságot.

Az oroszok erre is rá tudnak pakolni egy lapáttal, így az ottani produkció a témában felsővezetékkel (3000 V DC) és dermesztő hideggel szintet lépett:

 

komment