Passport

Történetek határtalanul.

Bambuszvonatok Kambodzsában

2013. november 28. 14:40 - Vámos Sándor

Mit lehet tenni egy egyvágányos, rendkívül rossz állapotban vegetáló vasúti vonallal, ahol a vonatok csak sétatempóban vánszorognak, de a vasúti szállításra komoly az igény? A bambuszvonat a kambodzsaiak válasza erre a kérdésre.

bambusz3.pngbambuszvonat, fotó: explorer-cambodia

Kambodzsa történelme rendkívül véres, a vörös khmerek pusztítását az ország a mai napig nem tudta kiheverni. Az ország egykor francia gyarmat volt, a vasúti hálózatot is ők építették ki (csakúgy, mint korábbi bejegyzésemben, a világ leghosszabb vonatának a pályáját, Mauritániában).

Ebből a hálózatból napjainkra a háborúk pusztításai nyomán nem sok maradt, és az a kevés járható vágány is meglehetősen elhanyagolt. A főváros és a második legnagyobb város, Battambang közötti 300 kilométeres távolságot a menetrend szerinti vonat 14 óra alatt teszi meg, azaz nagyjából 20 km/h átlagsebességgel. A vonatok meglehetősen leharcoltak, az imbolygó kocsikból a padlólemezek közötti jókora réseken lehet látni az elfutó talpfákat. A klímaberendezés hiányát is ki lehet pótolni a tetőn utazással (trainsurfing-gel), ami az utazás élményfaktorát jelentősen emeli (lásd a beillesztett Youtube filmet – 1:20).

bambusz4.pngtrainsurfing Kabodzsában, a kép a lenti filmből származik

Ráadásul a menetrend is hagy némi kívánnivalót maga után, a filmben az egyik megszólaló említi, hogy havonta mindössze 4 személyszállító vonat közlekedik, és azok is néha kisiklanak.

A háborúk idején a vonatok elé kapcsoltak néhány kiszuperált teherkocsit, hogy az aknákra futva ezek robbanjanak fel a vonat helyett. Az első kocsiban ingyen lehetett utazni, a másodikban féláron – lehet, hogy a bambuszvonatok ötlete innen ered.

bambusz5.pngfotó: worldisround

A helyiek leleményessége nyomán születtek meg a bambusz-vonatok. Ezeket a helyiek  „nori” névvel illetik a francia norry (= teherautó?) szó után. Nem az egész „vonat” készül bambuszból – ahogy a névből gondolhatnánk; ez a jármű ennél sokkal átgondoltabb fejlesztés – csak a mintegy három méter hosszú felépítménye. A vasúti kerékpárokat elhagyott harckocsikból mentették át.

A felépítményen kap helyet a jellemzően 6 lóerős benzin- vagy dízelmotor – mely szíjhajtással csatlakozik az egyik tengelyhez, és a fékberendezés, ami lábbal a kerekhez feszíthető egyszerű farúd.

bambusz1.pngegykörös, közvetítő közeg nélküli mechanikus dörzsfék, a kép a lenti filmből származik

A bambusz szerkezet a kerekekről két ember által könnyedén leemelhető, így a teljes járművet pillanatok alatt le tudják bontani majd ismét újra tudják építeni a vágányokon. Mivel egy sínpár köti össze a településeket, ha a nori-k szembetalálkoznak rajta, a helyi etikett szerint a könnyebbet vagy ráérősebbet bontják le a sínekről, míg a másik elhalad. A menetirány váltása hasonló módon történik: lepakol, felépítmény felemel - megfordít, felépítmény vissza, rakomány vissza.

bambusz6.pngmenetirány-váltás nori-val, fotó: Wikipedia

A nori-k 10-15 embernek vagy akár három tonna rizsnek biztosítanak elegendő helyet, és akár 40 km/h-s sebességre is képesek, bár jól felpakolva általában 15 km/h-s sebességgel csettegnek.

A bambuszvonatok vezetői ismerik a menetrendet, így általában a „normál” vonat érkezése előtt időben elhagyják a síneket. A mozdony kürtjét is messziről hallják, és az egyébként sem ICE tempóban közlekedik, elegendő időt hagyva a nori lebontására.

bambusz7.pngbambuszvonat, mint turista-attrakció, fotó: Wikipedia

A kényszer szülte közlekedési megoldás a helyiek és az idelátogatók között is különös népszerűségnek örvend, és – szerintem teljesen jogosan, én is nagyon kipróbálnám – turista-attrakció is vált belőle. A Lonely Planet szerint egy saját bambuszvonat bérlése O Dambong és O Sra Lav között 8 dollárba (~ 1800 forint) kerül.

a jövő

 

Lent egy kommentben is megjelent, hogy a vonat már nem létezik, egy ausztrál cég kapta meg a vasúti pályaépítés koncesszióját, és már el is bontották a régi pályát.

 

Ennek ellentmond a Lonely Planet 2013. április 13-án update-elt írása (link a források között), ahol megemlítik ugyan, hogy a bambuszvonatokat le fogják tiltani, de azt nem, hogy ez már megtörtént volna.

 

Egyébként sem hiszem, hogy az a leleményes nép, akik kitalálták a nori-kat, egykönnyen megválnának ettől a turista-mágnestől. Az új építésű pályáknak egészen más kritériumoknak kell megfelelniük (alépítmény, pályavezetés, ívek, űrszelvény, felső-vezeték, igazodni a várható utasforgalomhoz), amiknek ez a régi vonalvezetésű pálya szinte biztos, hogy nem fog megfelelni. Részben, vagy egészben meg fog maradni az a vasúti forgalomtól elzárt szakasz, ahol – komoly idegenforgalmat gerjesztve – vidáman gurulhatnak majd tovább a bambuszvonatok.

 

Erre merek fogadni!

 

Youtube

Egy hangulatos rövidfilm a bambuszvonatokról:

Panoramio

Bamboo train

Google Maps

Utóirat

A blogokat egyedül írom és szerkesztem. Megkísérelem a magyar helyesírás szabályait betartani, a források megjelölésére odafigyelni és a pontos szaknyelvi kifejezéseket alkalmazni az azokat megkövetelő cikkek esetében. Néha, ha a fenti pontokat nem sikerül hiánytalanul megtartanom, azt sajnálatos hibának tartom, ami szerintem az egyszemélyes blogírás velejárója. Kérem, figyelmeztessen a problémára, azt – amennyiben hibának minősítem – kijavítom.

Két blogot szerkesztek:

  • a passport.blog.hu egy könnyedebb hangvételű, populárisabb blog, ahol a nyelvezet is ezt tükrözi.
  • az ob121.blog.hu egy szakmaibb, elmélyedősebb és alaposabb blog – vagy legalábbis annak szánom. Itt hosszabb és komolyabb cikkek fordulnak elő, amik alaposabb utánjárást igényelnek – emiatt ez a blog kevésbé pörgős, ritkábban frissül.

Mindkét blog változásait is követheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

 

Források

Wikipedia: Norry
Lonely planet: bamboo train

További írásaim

Passport blog

Szórakoztató tények utazóknak
A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz
A világ legnagyobb hajóroncs-temetője: Nouadhibou, Mauritánia
Ajtó a pokolba – a 42 éve lángoló türkmenisztáni Darvaza-kráter
A lappföldi Jéghotelbe is kell tűzjelző
Hatalmas betonnyilak az USA-ban
Káosz a német autópályákon
Kilométeróra-maffia Németországban
pagpag - hús a szemétből
Maeklong Railway Market /Talad Rom Hoop
Lakás vagy házbérlés Németországban
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 2 rész
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 1 rész
25. éve történt: a Gladbecker-túszdráma
Klaus, a targoncavezető első munkanapja
A világ 12 gyilkos tava

OB121 blog

Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal
A Trans-Szibéria gázvezeték 1983-as robbanása
A Stuxnet és hatásai (első rész)
Vasúti gigaprojekt: ICx

komment