Passport

Történetek határtalanul.

A 62'-es hamburgi viharhullám

2013. december 05. 21:58 - Vámos Sándor

hamburgi_arhullam_1.png2013.12.05. hullámok csapnak át a dagebüll-i komp terminálon (Schleswig-Holstein), fotó: Bild

A Xavér nevű orkán 120 km/h sebességgel rohamozza meg Németországot. Az ország északi részében lezárt repülőterekkel és vasútállomásokkal és bezárt iskolákkal várják a vihart. Hamburgot várhatóan péntek este fogja elérni az orkán legrosszabb része, a meteorológusok jelentései alapján itt két vihar-hullámra számítanak. Sokan emlegetik az 1962-es évet a közelgő vihar-hullámok kapcsán, amikor a tenger győzedelmeskedett a város fölött.

Akkor, 1962 február 16. éjszakáján a Vincinette nevű vihar söpört végig az Északi-Tengeren, és hatalmas mennyiségű víz torlódott fel az Elba torkolatában. Az 5.7 m magas árhullám maga alá gyűrte az árvízvédelmi rendszereket, a folyó hatvan helyen törte át a gátakat.

A város egyötöde (12.500 ha) került igen gyorsan víz alá, az áradás leginkább Hamburg déli részén, Wilhelmsburg-ban okozott károkat. A város lakóit váratlanul és felkészületlenül érte az áradat, 315-en vesztették életüket.

hamburgi_arhullam_2.pngHamburg, Wilhelmsburg - 1962, fotó: environmentandsociety

Az árvíz sújtotta város lakóit példátlan mentési művelettel evakuálták az elárasztott városrészekből. A mentési munkálatokban az önkénteseken, tűzoltóságon és a Vöröskereszten kívül a hamburgi belügyminiszter (és későbbi német kancellár) Helmut Schmidt kérésére a NATO egységei is részt vettek.

Az elárasztott városrész néhány tízezer lakóját a 26.000 mentésben részt vevő ember gumicsónakokkal és helikopterekkel sikeresen kimenekítette. A 2. világháború óta újraszervezett német fegyveres erőknek ez volt az első és sikeres humanitárius segélyakciója német földön.

A katasztrófa után Hamburg árvízvédelmi rendszereit újratervezték és átépítették, és a katasztrófa előrejelzést és elhárítást is újraszervezték. Habár azóta is sújtotta néhány árvíz a területet, egyik sem ért fel a 62'-es hamburgi viharhullám pusztításaival.

Forrás


environmentandsociety: The Great Flood of 1962 in Hamburg

Utóirat

A blogokat egyedül írom és szerkesztem. Megkísérelem a magyar helyesírás szabályait betartani, a források megjelölésére odafigyelni és a pontos szaknyelvi kifejezéseket alkalmazni az azokat megkövetelő cikkek esetében. Néha, ha a fenti pontokat nem sikerül hiánytalanul megtartanom, azt sajnálatos hibának tartom, ami szerintem az egyszemélyes blogírás velejárója. Kérem, figyelmeztessen a problémára, azt – amennyiben hibának minősítem – kijavítom.

Két blogot szerkesztek:

  • a passport.blog.hu egy könnyedebb hangvételű, populárisabb blog, ahol a nyelvezet is ezt tükrözi.
  • az ob121.blog.hu egy szakmaibb, elmélyedősebb és alaposabb blog – vagy legalábbis annak szánom. Itt hosszabb és komolyabb cikkek fordulnak elő, amik alaposabb utánjárást igényelnek – emiatt ez a blog kevésbé pörgős, ritkábban frissül.

Mindkét blog változásait is követheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim

Passport blog

Az észak-koreai díszletfalu, Kidzsongdong
Csövezzünk Ausztriában és Németországban
Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok
Bambuszvonatok Kambodzsában
Szórakoztató tények utazóknak
A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz
A világ legnagyobb hajóroncs-temetője: Nouadhibou, Mauritánia
Ajtó a pokolba – a 42 éve lángoló türkmenisztáni Darvaza- kráter
A lappföldi Jéghotelbe is kell tűzjelző
Hatalmas betonnyilak az USA-ban
Káosz a német autópályákon
Kilométeróra-maffia Németországban
pagpag - hús a szemétből
Maeklong Railway Market /Talad Rom Hoop

OB121 blog

Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal
A Trans-Szibéria gázvezeték 1983-as robbanása
A Stuxnet és hatásai (első rész)
Vasúti gigaprojekt: ICx

komment