Passport

Történetek határtalanul.

Étolaj a csatornából – Kínában

2013. december 28. 01:27 - Vámos Sándor

figyelmeztetes.jpgAz karácsonyi nagy zabálásnak vége, szinte mindenki kétségbeesetten tekintget a nadrágszíjára, ahol a jól bejáratott, kikopott lyuk csak nem akar a helyére csusszanni, és egy – két lyukkal arrébb sikerül csak a csat fémnyelvét bepattintanunk.

Huh, nem kellene ma annyit enni” – pedig még ott van a hűtőben a karácsonyi kaja maradéka, az asztalon a lassan szikkadozó bejgli. De mindent az olvasókért – vallja a passport.blog szerzői csapata vagyis én, és egy olyan gusztustalan írást tárok az erre éhező (pff) blogolvasó szeme elé, hogy egy darabig nem lesz kedve még nassolgatni sem.

Ha a gyomra nem veszi be (pff) az ilyesmit, kérem, még most kattintson a lezáró „x”-re!

A Kívül tágasabb blogon megjelent egy írás Ennél gusztustalanabbat régen láttunk címmel, ami összefoglalva arról szól, hogy Londonban a csatornarendszer eltömődik a beleborogatott mindenféle zsíros ételmaradékok nyomán, amikkel a csatornatisztítók csak nagy nehézségek árán tudnak megküzdeni. Tehát London problémái ott végződnek, ahol a kínai történet kezdődik, a csatornákban felhalmozódott mindenféle zsiradékoknál.

Persze, a Fülöp-szigeteken is tudnak érdekes dolgokat alkotni a helyi élelmiszeriparban utazó „vállalkozók”, lásd az ezen a blogon megjelent „pagpag” bejegyzést, de a gusztustalansági versenyben most is a kínaiak viszik el a pálmát.

..„kezdőtől nem rossz”, és fogott egy szívószálat...

Ford Fairlane

 

„Gutter oil”

Ennek a nőnek ez a munkája” – kezdődik a gyomorforgató videó – és láthatjuk, amint rutinos mozdulatokkal felnyitja a csatornafedelet, majd egy merőedénnyel gyors mozdulatokkal „lefölözi” a csatorna tartalmát. Egy műanyag hordóba öntik át a vödör tartalmát, társával berakodjak azt a kisbuszba és villámgyorsan felszívódnak a sencseni forgalomban. Elmondása szerint egy házra való már összejött nekik ebből a mocskos bizniszből.

Az éttermeknek a használt olajtól két lehetőségük van megszabadulni. A legális csatornákon is leadhatják a használt olajukat, de az pénzbe kerül, vagy a „gyűjtögetőknek” adják el azt, akik még fizetnek is azért, hogy megszabadítják őket a hulladékuktól. „A kisebb éttermek így mintegy 10.000 jüan (1.500 dollár) bevételre tehetnek szert” – nyilatkozta Zeng Wei, a Wuhan Airui biodízel vállalat igazgatója. – „Egy nagyobb étterem akár 2 millió jüant (300.000 dollárt) is kereshet évente ezen az illegális üzleten.

Az olaj illegális feldolgozó-üzemekben landol. Az „üzem” szó mondjuk kicsit túlzás, a képek az olajszőkítők fénykorát idézik, lepusztult épületekkel, gyanús tartalmú hordókkal és megnevezhetetlen tartalmú főzőüstökkel. Csak itt élelmiszert állítanak elő, amit végül valakik meg fognak enni. A lefolyócsatornák tartalmát itt összeöntik az éttermek használt olajával és a fekete-vágóhidak mindenféle állati maradványaival, és víz hozzáadásával felfőzik ezt a borzalmas masszát. Idővel a víz tetejére felúszik az olaj, melyet le kell onnan fölözni, némileg le kell szűrni, majd mehet vissza ez a cucc az utcai árusokhoz.

csatornaolaj1.jpgA csatornaolaj vagy más néven moslék-olaj forrása
(A kép a kínai blogger és független újságíró Wang Haofeng-től származik a sohu.com-ról)

Ez a moslék-olaj feleannyiba kerül, mint a kereskedelmi változat – jelentette ki He Dongping a Wuhani Műszaki Egyetem Élelmiszer-tudományi professzora, a botrány kirobbantója – szerinte moslék-olaj ipar másfél – kétmilliárd jüant termel évente. Tanulmányában – melyből a China Daily is szemezgetett – írja, hogy 1 tonna hulladékból 130 liter illegális olaj állítható elő. A haszonkulcs az üzleten több, mint 200% – könnyen belátható, hogy ez a mocskos biznisz állami beavatkozás nélkül nem fog megszűnni. Habár a törvény Kínában is tiltja az efféle élelmiszer-ipari manipulációkat, a ellenőrzések meglehetősen hiányosak és a pénz csillogása sokakat elvakít.

csatornaolaj2.jpgA kész termék (A kép a kínai blogger és független újságíró Wang Haofeng-től származik a sohu.com-ról)

A csatornaolajat főleg az utcai árusok veszik, féláron, és ez annyira elterjedt „szokás”, hogy  He Dongping szerint az emberek minden tizedik (!) étkezésük alkalmával belefuthatnak ebbe a kínai gasztronómiai specialitásba.

Az előállított olaj iszonyúan káros hatású a szervezetre, magas benne például az aflatoxinok koncentrációja, melyek rákkeltő hatásúak is, amellett, hogy mérgezőek.

A vásárlók persze az olaj eredetéről semmit nem tudnak, gyakorlatilag ugyanúgy néz ki, mint a bolti változata – és a botrány kirobbanásáig a tudat sem nyomasztotta őket, hogy mit is etetnek meg velük.

Most már legalább sejtik.

The Making of 'Gutter Oil'

Angol nyelvű film a csatornaolajról:

Források

youtube.com: The Making Of 'Gutter Oil'
chinadaily.com: Illegal oil a 'hot' business
telegraph.co.uk: China goes organic after scandal of cooking oil from sewers
grist.org: A close encounter with China's sewer-oil trade
ibtimes.com: Photos Of Recycled Cooking Oil Put Chinese Food Safety In Question

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

 

További írásaim

Passport blog

Érdekes repülőterek
A bálnákat lelövik, ugye?
A lopott kocsik megrendelője, Tádzsikisztán elnöke
Hét éve távozott köreinkből a nagy Türkménbasi
A „pornóletöltős” Redtube sztori bonyolódik
A Stasi szigorúan titkos aktáiból: „Fáklya”
A londoni gyújtogató
Német városok rangsora - hol van a legkomolyabb sansz munkahelyre
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 1.rész, 2.rész, 3.rész
Le a dezodor és pulóver ajándékokkal!
Német keresetek listája
A 62'-es hamburgi viharhullám
Az észak-koreai díszletfalu, Kidzsongdong
Csövezzünk Ausztriában és Németországban
Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok

OB121 blog

Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal
A Trans-Szibéria gázvezeték 1983-as robbanása
A Stuxnet és hatásai (első rész)
Vasúti gigaprojekt: ICx

Két blogot szerkesztek:

  • a passport.blog.hu egy könnyedebb hangvételű, populárisabb blog, ahol a nyelvezet is ezt tükrözi.
  • az ob121.blog.hu egy szakmaibb, elmélyedősebb és alaposabb blog – vagy legalábbis annak szánom. Itt hosszabb és komolyabb cikkek fordulnak elő, amik alaposabb utánjárást igényelnek – emiatt ez a blog kevésbé pörgős, ritkábban frissül.

A blogfelületen a hozzászólások csak előzetes moderáció után jelennek meg, ez néha eltart akár egy fél napot is.

komment