Passport

Történetek határtalanul.

Óceánjáró hosszabítás

2014. február 24. 15:12 - Vámos Sándor

Ha rövid a karod, toldd meg egy lépéssel. Ha rövid a hajód, akkor vágd szét, középre illessz be egy toldalékot, majd rakd össze. Az művelet és az eredmény persze iszonyúan látványos, főleg, ha mindezt egy eredetileg sem kicsi óceánjáróval hajtják végre.

Balmoral.jpga szétvágott Balmoral, kép forrása: Stern.de

A hajót eredetileg az egykori Nyugat-Németországban, Papenburgban építették, 1988-ban, és Crown Odyssey néven kezdte szelni a habokat, norvég zászló alatt. A hajó már építése idején sem számított kiemelkedően nagynak a maga 187 méterével. 2006-ig a hajó neve is Norwegian Crown-ra változott, és régi fénye is megkopott, amikor a Fred. Olsen Cruise Lines megvásárolta.

Ez a cég főleg Karibi hajóutakban utazik, és eleinte egy nagyobb hajót akartak építtetni, de rájöttek, hogy a szegmens brutális növekedésének köszönhetően az összes szóba jöhető hajógyárnak évekkel előre már be lett táblázva a naptára. Ekkor döntöttek úgy, hogy megveszik a hajót, és a szokásos ráncfelvarrás és átnevezés mellett meg is hosszabbítják. A hajó neve „MS Balmoral” lett; ez a név nekem már „valahonnan” ismerős volt:

A vizsgálat megállapította, hogy éjfélkor a „Balmoral” horgonyt vetett Sabang-sziget kikötője előtt, felszólították a révkalauzt, hogy e szokatlan időben vizet, igen nagy mennyiségű konzervet és három láda szivart rakasson fel nyomban a hajóra. Miután a kérést éjfél után nem akarták teljesíteni, a „Balmoral” a partnak szegezte ágyúit (világosan látszott amint leveszik a védőburkot), és a kapitány kijelentette, hogy amennyiben öt percen belül a kívánalmakat nem kezdik berakni, az angol cirkáló lőni fogja Sabangot.

Ezután gyorsan ment a berakodás.

Sabang után a hajónak nyoma veszett. A pontban egy órakor kitörő ciklon, amely emberemlékezet óta ilyen borzalmas erővel nem dühöngött az óceánon, lehetetlenné tette az üldözést. Városokat pusztított el a vihar, szigeteket nyelt el a szökőár, és a hajók a nyílt tengeren igen nagy számban süllyedtek el, ha nem tudtak idejében kikötőbe érni.

Reggelre a „Balmoral” eltűnt. A mindenfelől üldöző, egymással állandó összeköttetést fenntartó cirkálók és hadihajók hálózatán keresztül egy vitorlás csónak sem mehetett át észrevétlenül. Rejtély maradt: mi lett a „Balmoral”-lal? Ha nem repült el, akkor valamelyik kikötőben vagy a tengeren kellene lennie. És a „Balmoral” sehol sem volt. Admirálisok és révkapitányok, közlegények és tábornokok értetlenül álltak a csoda előtt. Repülőrajok napokig figyelték az óceán minden kis foltját, pontosan tisztázták minden hadihajó nevét, azonosságát, és hogy az előírás szerint megjelölt helyen van-e. Végül megállapították kétséget kizáróan, hogy a „Balmoral” a rendelkezésére álló hatórányi idő alatt eltűnt az Indiai-óceánról. Holott hat óra alatt ezt csak repülőgép teheti meg.

Rejtő Jenő: Az elveszett cirkáló

A rejtői kitérő után térjünk vissza a modern Balmoralhoz, melynek átépítését és 30 méterrel való betoldását a német Blohm + Voss hajógyárban, Hamburgban végezték el, ennek a leglátványosabb 70 napos részéről (szárazdokkba vontatás, szétvágás, beillesztés, összerakás és újrafestés) egy time-lapse film is készült, ami lassan eléri az első millió megtekintést:

És igen, ez is egy majd’ hét éves történet, thja, hosszú a passport átfutási ideje..

Forrás

Stern.de: Ein Kreuzfahrtschiff wird einfach durchgesägt

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim

Passport blog

Ukrán rezsicsökkentő
A szerzői jogvédők a blogolókat és a Facebook megosztókat akarják szívatni
Kecsketornyok
A világ öt legnagyobb maffiaszervezete
Légiposta Észak-Koreába
Olcsón. Jó autót. Németországból.
A betoncirkáló

OB121 blog

A kínai szuperexpresszek
Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal

 

komment