Passport

Történetek határtalanul.

A drogbáró alagútjai

2014. március 04. 23:45 - Vámos Sándor

A bejegyzés részben a mexikói csempészalagutakról szól, ezért térjünk egy kicsit vissza az előző bejegyzés főhőséhez”, a drogbáró „El Chapo” Guzmánhoz.

Még a '90-as évek végén a korábban már jól bejáratott és a határőrök és a DEA által kiismert repülőgépes szállítások helyett először csak az egyszerre kisebb mennyiségek csempészésére állított át az embereit, ami a lebukások kockázatát csökkentette, majd elkezdték az alagutakat kiépíteni.

a_drogbaro_alagutjai_6.jpgcsempészalagút vasúttal, kép forrása: US Immigration and Customs Enforcement

Az első komolyabb csempészalagutat 2006-ban fedezték fel az amerikai hatóságok, ez 720 méter hosszan kötötte össze a mexikói Tijuana repülőtér egy raktárépületét egy San Diego-beli raktárépülettel az USA-ban. Bár a kezelőszemélyzet még időben felszívódott, azért 2 tonna marihuánát hátrahagytak a szövetségieknek.

A legkomolyabb két alagutat 2010-ben leplezték le, szintén Tijuana és a kaliforniai Otay Mesa között. Ezek a járatok nagyjából 800 méter hosszúak voltak; a korábbi próbálkozásokkal szemben itt – valószínűleg a Sinaloa kartell emberei – igazi high-tech megoldásokat vetettek be.

Sokkal mélyebben, korszerű gépekkel és bányászati módszerekkel építették ezeket, a szellőztetésről, a csapadékvíz kiszivattyúzásáról és a világításról is gondoskodtak. Az áru – főleg a Kolumbiából az USA-ba vándorló kábítószer – mozgatásához lifteket és síneken gördülő, villanyhajtású csilléket alkalmaztak. Persze a kartell emberei ez esetben sem várták be a szövetségi ügynököket, akik azért – mintegy fájdalomdíjként – 40 tonna marihuánát itt is begyűjtöttek.

A kartellnek az elvesztett drog és a lebuktatott alagút nem valószínű, hogy komolyabb érvágást jelentettek volna, hiszen azt az amerikai hatóságok is elismerték, hogy arról fogalmuk sincs, hogy ezek az alagutak mióta üzemeltek, és mennyi drogok sikerült rajtuk keresztül az USA-ba juttatni.

Feltevések szerint a kartellek a gázai övezetben már legalább egy évtizede alkalmazott alagutakat másolták le, illetve lehetséges, hogy onnan származó „szakértőket” „kértek fel” az alagutak építéséhez. Mindenesetre 2008-tól napjainkig az USA-mexikói határon nagyjából 70 kisebb-nagyobb alagutat tártak fel a DEA (Drug Enforcement Administration), a bevándorlási hivatal és a határőrség emberei.

A mexikói hadsereg sokáig bottal üthette a kartellvezér, „El Chapo” Guzmán nyomát. Előfordult (állítólag többször is), hogy mire valamelyik házának a megerősített bejárati ajtaját betörték, a drogbárót és embereit már nem találták az épületben. Persze az a kartellvezér, aki csempészalagutakból szerezte hatalmas vagyonát, a menekülési lehetőségeiről is hasonló módon gondoskodott. A lenti képek a drogbáró egyik házában készültek, az eredménytelen rajtaütés után:

a_drogbaro_alagutjai_1.jpgGuzmán "multifunkciós" fürdőkádja rejtette az alagút lejáratát, kép forrása: fishki.net

a_drogbaro_alagutjai_2.jpgugyanez a kád lentről, az alagút felől, kép forrása: fishki.net

a_drogbaro_alagutjai_3.jpgaz alagút kijárata a csatorna felé, kép forrása: fishki.net

a_drogbaro_alagutjai_4.jpga csatorna, kép forrása: fishki.net

a_drogbaro_alagutjai_5.jpgamíg a hadsereg a házát ostromolta, a drogbáró errefelé kényelmesen távozott, kép forrása: fishki.net

A mexikói csempészalagutak korának lassan leáldozott, mivel egyrészt az amerikai hatóságok egyre komolyabb eszközöket – szeizmikus és mikrofonos figyelőrendszereket – telepítettek a határsávba, másrészt az „alagút specialista” drogbárót, Guzmánt is (ismét) kézre kerítették a mexikói hatóságok.

A drogra viszont a kereslet nem csökkent az USA-ban, és a mexikói és kolumbiai kartellek továbbra is keresik az újabb megoldásokat, hogy a kábítószert – pénzt és emberéletet nem kímélve – a piacaikra juttassák. Mostanában a tengeralattjárós módszer a „menő” a határon, de ez majd egy másik, passportos bejegyzés témája lesz.

Források

Wikipedia: Smuggling tunnel (angol)
Fishki.net: Секретные тоннели скандального мексиканского наркобарона (orosz)

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim

Passport blog

„El Chapo“ – egy drogbáró élete és bukása
Óceánjáró hosszabítás
A szerzői jogvédők a blogolókat és a Facebook megosztókat akarják szívatni
Kecsketornyok
A világ öt legnagyobb maffiaszervezete

OB121 blog

A kínai szuperexpresszek
Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal

komment