Passport

Történetek határtalanul.

Változik a német büntetőpontrendszer

2014. május 06. 01:50 - Vámos Sándor

Május elsejétől megváltozott a német büntetőpontrendszer, és ez elsősorban a Németországban élőket érinti, őket viszont meglehetősen. Elsőre elég ártalmatlannak tűnhetnek a változások, pedig, ahogy az szinte mindig történik, az igazán „veszélyes” újdonságokat a részletek közé temették.

pontok1.pngPeter Ramsauer (CSU) német közlekedési miniszter ismerteti az új pontrendszert, fotó: DPA

Alapvetően az eddigi 18 pontos rendszert (Verkehrszentralregister) a FAER (Fahreignungs-Bewertungssystem und zum Fahreignungsregister) váltja le, 8 ponttal.

Az eddig sikeresen begyűjtött pontok sem „vesznek el”, átszámolják őket az új rendszerbe. Alapvető változás, hogy az új rendszerben a közlekedés biztonságát közvetlenül nem veszélyeztető cselekedetekért nem vonnak pontot – persze azért fizetni ezek után ezek után is kell, és nem kevesebbet. A pontok elévülési ideje jelentősen növekszik és tanfolyamokkal meg egyéb trükkökkel nem lehet már annyira csökkenteni azok számát, mint korábban.

A régi rendszerrel már meglehetősen sok probléma volt, nem igazán lehetett követni a pontok állását benne, és a szakjogászok sem mindig igazodtak el benne, ezért kellett változtatni a rendszeren – érvelnek a reformerek, véletlenül kihagyva az érvek sorából a szigorítást.

Merüljünk el egy kicsit a részletekben:

A pontok az új rendszerben „maguktól” elévülnek, mindegy, hogy sikerül e melléjük más pontokat is szerezni, vagy sem. Törlésükre az elévülésen kívül csak kevés lehetőség marad. A pontokat csak közlekedési vétségekért lehet begyűjteni, azaz például rendszámtábla hiányáért vagy a környezetvédelmi besorolással kapcsolatos vétségekért nem jár a továbbiakban pont (csak pénzbírság, de az egy másik kérdés).

pontok3.png

„Egy pontos” szabálysértés lesz a továbbiakban például, ha lakott területen sikerül a korlátozást 22 km/h-val meghaladni, vagy a pirosra váltó jelzésen egy másodpercen belül átvágtázni.

„Két pontos” esetek: Lakott területen kívül 60 km/h-val meghaladni a korlátozást, a piroson egy másodpercen túl áthajtani vagy 1,1 ezrelékes (vagy magasabb) véralkohol szinttel vezetni.

„Három pontos” ügyek: érvényes papírok nélküli vezetés, cserbenhagyás.

Korábban volt rá lehetőség, hogy „átismétlő szemináriumokon” (Aufbauseminare) való részvétellel a felhalmozott pontokat meglehetősen egyszerűen lehetett „töröltetni”, de ezt a kiskaput május elsejével bezárták: Egy öt éves próbaidőszakon belül elvégzett szemináriummal 1 (egy) pontot lehet törölni, de csak abban az esetben, ha maximum 5 pontja van a jelentkezőnek. Az (egyszerre) egy pontos begyűjtött pontoknak 2,5 év az elévülési ideje, míg két pont esetén ez öt év és (egyszerre) három pont esetén 10 év.

A régi pontrendszer és az új pontrendszer is megfeleltethető egymásnak ezen az ábrán, melyet a bild.de-től másoltam ide:

pontok2.pngAz új és a régi pontrendszerek, kép forrása: bild.de

1 – 3 pont, előjelzés (Vormerkung): Ez a szinte mindenki által rendszeres vezetéssel és kis figyelmetlenséggel (például nem hallgatja a rádiót, hogy hol fényképeznek) elérhető tartomány. Az egyenként begyűjtött pontok 2,5 év alatt törlődnek.

4 – 5 pont, emlékeztető (Ermahnung): Ez esetben Flensburgból (itt kezelik a pontokat Németországban, ezért néha flensburgi pontokként is hivatkoznak rájuk) automatikus levél érkezik, melyben figyelmeztetnek, hogy a sárga tartományba léptünk.

6 – 7 pont, figyelmeztetés (Verwarnung): A piros tartományt elérőknek egy ismételt képzésen kell megjelenniük 3 hónapon belül, ahol átismétlik velük a talán kissé felületes / megkopott ismereteiket a közlekedéssel kapcsolatban.

8 pont, bevonás (Entzug): Ennyi, vége a türelemnek, a jogosítványt le kell adni, és legkorábban fél év múlva láthatják papírjukat viszont azok, akik elvégzik az MPU-t (Medizinisch-Psychologische Untersuchung), ami a köznyelvben csak idióta-tesztként („Idiotentest“) ismert.

Érdemes figyelni arra a tényre, hogy a fenti pontrendszer nem csak az autóval közlekedőkre vonatkozik, a kerékpárral vagy (elvileg) gyalogosan szabálytalankodók is veszthetnek pontokat. Így az ittasan vagy piroson áthajtó kerékpározóktól – a pénzbüntetés mellett – pontokat is kasszírozhatnak a rendőrök.

Pénzbírságok

Az új szabályokkal „természetesen” a pénzbírságok is változtak (szerintem kitalálja az olvasó, hogy milyen irányban), különösen az alábbi esetekben:

  • Téligumi-előírás be nem tartása: 60 euró
  • Beláthatatlan helyen parkolás, és ezzel mentőjármű akadályozása: 60 euró
  • A forgalomban részt nem vevő jármű azonosíthatóságának megakadályozása: 60 euró
  • Világítás nem megfelelő megválasztása esőben, hóban, ködben: 60 euró
  • Elsőbbség- vagy piros lámpa elmulasztása: 70 euró
  • Műszaki vizsgáztatás elmulasztása 4 hónapon túl: 60 euró
  • Mobiltelefon nem megfelelő használata vezetés közben: 60 euró

A tíz leggyakoribb pénzbírság-begyűjtési lehetőség:

1. Parkolás: Szinte mindenkivel megesik, hogy sikerül elnéznie egy parkolózónát, vagy nem ér vissza a kocsijához az idő lejártáig. Pontot nem osztanak érte, büntetése 5 – 35 euró. Tűzoltózónába parkolás esetén jelentősen emelkedik a büntetés.

2. Sebesség-túllépés: A leggyakoribb pontvesztő szabálysértés, büntetése 15 – 680 euró, maximum 2 pont és 3 hónap jogosítvány-bevonás lehet.

3. Elsőbbség-adás elmulasztása: Jobbkéz-szabály, stop-tábla, főútvonal-tábla és egyéb elsőbbségi szabályok elmulasztása. 10 – 360 euró, maximum 2 pont és egy hónap kocsimentes időszak jár érte.

4. Követési távolság be nem tartása: Leginkább az aszfalt-rambóknak és figyelmetlen kamionosoknak osztogatott büntetés. 25 – 600 euró a díja, maximum 2 pont és 3 hónap tilalom mellett.

5. előzés, sávelhagyás, kihajtás a másik elé: Leggyakrabban szintén a kamionosok gyűjtik be, akik az előzési tilalom ellenére is nekivágnak kalandtúrájuknak a belső sávban. 10 – 300 euró ugrik ilyenkor plusz maximum 2 pont plusz egy hónap.

6. Alkohol és drog: A leggyakoribb jogosítvány bevonási ok, 500 – 1500 euró pénzbírság, maximum 2 pont és 3 hónap járhat érte.

7. kanyarodási szabályok megsértése: A leggyakoribb baleset-ok, enyhébb esetekben az index használatának az elmulasztása, haladóknak pedig az autópályán megfordulás tartozik ide. 10 – 290 euró, maximum 2 pont és egy hónap járhat érte.

8. rakodás: Önmagában a rakodás még (normális esetben) nem veszélyezteti a közlekedési partnereket, de az eredménye már igen. Az elmozduló vagy túlnyúló rakomány már okozhat baleseteket. 5 – 638 euró a büntetése, illetve maximum 2 pont és egy hónap.

9. műszaki állapot: A TÜV képek (1.rész, 2.rész, 3.rész) magukért beszélnek. Ezek az autók a vizsgára jelentkezés előtt részt vettek a forgalomban, és tulajdonosuk valószínűleg vitte vizsgára őket, mert úgy gondolta, hogy a műszaki állapotuk rendben van. 5 – 590 euró a büntetés és maximum 2 pont.

10. üzemben tartás: A tulajdonos felel azért, hogy a biztosítások, vizsga rendben legyenek, és akinek a kocsit adja, alkalmas legyen a vezetése – például legyen jogosítványa és ne legyen részeg. 5 – 638 euró a büntetése, ha ezt elmulasztja, illetve maximum 2 pont.

A nagy éredklődésre való tekintettel legkésőbb a hétvégén folytatom a pontrendszer kitárgyalását egy újabb posztban az alábbi témákkal:

- Magyar jogosítványra jegyeznek e pontokat Flensburgban?
- Pénzbüntetések példákkal.
- Érdekességek / precedens-esetek a büntetésekkel kapcsolatban.

Források

bild.de: Wem nutzt das neue Punkte-System? (német)
bmvi.de: Fragen und Antworten zum neuen Fahreignungs-Bewertungssystem und zum Fahreignungsregister (FAER) (német)

Facebook csoport

A blog változásait is követheti / kommentelheti a facebookon, a passport.blog.hu csoportban, ha rákattint a „√ Tetszik” gombra. Kérem, kövessen!

További írásaim mostanában

Passport blog

Postaláda az idegeneknek
Németország bekeményít: Aki csal, repül!
Hová tűnt a németek aranya?
Mit kell és mit nem kell fizetnie a bérlőnek Németországban
A drogbáró alagútjai
„El Chapo“ – egy drogbáró élete és bukása

OB121 blog

A kínai szuperexpresszek
Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok és reaktoraiknak története (a teljes történet)
Vasazásból nukleáris katasztrófa
Cseljabinszk-40 : a szovjet plutóniumgyár és katasztrófái
A Davis-Besse atomerőmű esete a vírussal

komment