Passport

Történetek határtalanul.

A Föld legrosszabb légitársasága

2015. szeptember 01. 18:54 - Vámos Sándor

És nem, az idén sem a Ryanair „nyerte” ezt a versenyt, és nem is a Germanwings.

A Skytrax egy 1999-ben, Angliában alapított szervezet (eredeti neve: Inflight Research Services), mely folyamatosan értékeli a légitársaságokat és a repülőtereket és évente jelentést ad ki róluk. Az értékelés 5 csillagtól 1 csillagig terjedhet, és egy csillaggal az idén csupán egyetlen légitársaságot díjaztak.

airkoryo2.png

Air Koryo Tu-134-es a személyzettel, fotó: AirlineReporter

Air Koryo

„Air Koryo — To the World!“ - próbál minket, potenciális utasokat megszólítani az észak-koreai légitársaság, és az ország a maradék világgal való viszonyát ismerve már a szlogen is kissé hamisan cseng. Az országba bejutni ugyanis kissé körülményes, de általában egy meghívóval és némi utánjárással megoldható, de kijutni onnan – nos, az már nem olyan egyszerű.

Európai repülőtereken így sem nagyon bukkannak fel a társaság járatai, főleg azért, mert az EU-ból eleve ki vannak tiltva – több más, főleg afrikai légitársasággal egyetemben – komoly biztonsági problémái és elavult gépparkjuk okán (a két, viszonylag új Tu-204-esükkel azért erős megszigorítások mellett berepülhetnek).

airkoryo3.pngAz Air Koryo útvonalai (2011-es állapot)

Magyar szemmel persze könnyen elkaphat minket a nosztalgia, hogy azok az orosz gépek (Tu-134, Tu-154, Il-18), melyek felénk jószerivel csak múzeumokban (például az Aeroparkban) tekinthetők csak meg, egy letűnt kor emlékeként, ott még járatokat szolgálnak ki. Maga a légitársaság egyébként a légierőhöz tartozik, a pilótái is katonák.

Aki arrafelé vetődik, és a társasággal repül, előre számolhat az elavult gépparkkal (thja, az elszigeteltség), a rázúdított propagandaözönnel (nyilván hirdetni kell, hogy milyen jól megy az országnak, ha az ember már nem hisz a két szemének).

Node a kaja, na az veri le a legtöbb értékelőnél a biztosítékot: Catering consisted of the infamous Air Koryo 'hamburger' containing some kind of mystery meat. Egy szikkadt zsömle, melynek egyik fél-feléhez egy gyanús állagú hússzerűség tapadt, a másik feléhez meg egy elaggott salátalevél. Jó persze, van olyan undorító, mint a hülyesérós vezér, de legalább lehet tudni, kiről mintázták ezt is, mint szinte mindent ebben az országban.

airkoryo1.pngAir Koryo 'hamburger', fotó: Wikimedia / KristoferB

Egyébként, a kiakadást ezen a kaján nem értem, hiszen abban az Észak-Koreában, ahol éhínségek tombolnak, még ez is több a semminél (jó, ez egy idétlen párhuzam, de ezt a "párhuzamos világok" érveléstechnikát anyukámtól tanultam: egyétek meg a spenótot, hiszen Afrikában éheznek a gyerekek). Egyébként amikor Németországban repülök a Germanwings-szel – miután rendkívül bízok abban, hogy a pilóta nem egy depressziós de egocentrikus hülye – és kihozzák azt a csoffadt kis szendvicset a „priority” utasoknak, nos, abban sincs sokkal több köszönet. Zárójel bezárva.

A biztonsági tájékoztatót a légiutas-kísérő koreai nyelven nyomja le, a külföldi utasokkal nem nagyon bíbelődnek. A személyzet az út alatt kellemesen lefoglalja magát sminkeléssel meg hasonló dolgokkal, az utassal nem kell foglalkozniuk, azt úgyis leköti a jó sok propagandafilm, talán még jegyzetelnek is – mármint az utasok  belőlük, mint ahogy az a pár elaggott tányérsapkás a nagyvezér környezetében, nehogy veszendőbe menjen a köpcös akár egyetlen szava is.

Ja, és ha már őfőméltósága ismét szóba került; az utasokat köszöntő filmecskében (2:03-tól) nem felejti el a hölgy külön tolmácsolni a „bajtárs” (igen, tényleg így szerepel: „Great Leader Comrade Kim Jong Il”) üdvözletét – ez biztos jobban megóvja az utasokat a lezuhanástól, mint mondjuk a szárított és holdfénynél őrölt birkahere.

Ja, igen, Kim Jong Il egyébként már 2011 óta alulról szagolja az ibolyát, azóta az intro aktualizálására még nem kerítettek sort. De kérek mindenkit, aki arra jár, hogy ez ügyben ne reklamáljon, mert a végén még kivégeznek ezért valakit. Légvédelmi rakétával, helyi szokás szerint. Meg a reklamálót is, adott esetben.

(A társaság értékelései itt találhatók)

Kétcsillagosok

  • Air Italy, Italien
  • Bahamasair, Bahamas
  • Biman Bangladesh, Bangladesch
  • Bulgaria Air, Bulgarien
  • China United Airlines, China
  • Cubana Airlines, Kuba
  • Iran Air, Iran
  • Lion Air, Indonesien
  • Mahan Air, Iran
  • Nepal Airlines, Nepal
  • Onur Air, Türkei
  • Pegasus Airlines, Türkei
  • Rossiya Airlines, Russland
  • Ryanair, Irland
  • SmartWings, Tschechische Republik
  • Spirit Airlines, USA
  • Sudan Airways, Sudan
  • Syrianair, Syrien
  • Tajik Air, Tadschikistan
  • Turkmenistan Airlines, Turkmenistan
  • Ukraine Int'l Airlines, Ukraine
  • Yemenia, Yemen

Nos, ebben az illusztris csapatban azért már helyet szorított magának a méltán utált Ryanair is. Az USA-ból egyedüliként a Spirit Airlines-nak sikerült még ide delegálnia magát, hasonló okokból, mint az ír társaság: az eszméletlenül szűk lábterek és úgy általában pocsék kiszolgálás nem sokat dobott a társaságok megítélésén.

A Germanwings 3 csillagát – beleolvasva az értékelésekbe – nem igazán értem.

Repülőterek

A Skytrax értékeli a repülőtereket is, de ez ügyben egyetértek Douglas Adams véleményével:

Aligha lehet véletlen, hogy a földkerekség egy nyelvében sem találkozunk a következő kifejezéssel: „szép, mint egy repülőtér”.
A repülőterek rondák. Némelyikük iszonyúak ronda. Némelyikük már olyannyira ronda, hogy csak különleges erőfeszítés eredménye lehet. Ez a rondaság abból ered, hogy a repülőterek tele vannak fáradt és ideges emberekkel, akik épp most tudták meg, hogy a csomagjaik Murmanszkban értek földet (ez alól a szabály alól a murmanszki repülőtér az eddig ismert egyetlen kivétel), s az építészek a terveikben megpróbálták visszaadni ezt az érzést.

Douglas Adams: A lélek hosszú, sötét teadélutánja

A repülőtér az a hely, ahol az ember csak kényszerűségből van jelen. Mindig, miközben a nadrágszíjamat próbálom meglazítani egy kézzel, míg a másikkal a maréknyi aprót vadászom a zsebemből a szekjuriti csekknél, nos ilyenkor szokott eszembe jutni, hogy a francba, már megint elfelejtettem átpakolni a drótjaimat meg az egyéb vackaimat a hátizsákomból.

Ilyenkor a vonatok üzembe helyezéséről szoktam visszafelé jönni Düsseldorfból, és már várom, amikor a túldimenzionált csatlakozókat és kallerkulcsomat az átvilágítós monitoron megpillantva szegény szekjuritis hölgy menetrend szerint elsápad, és odainti a főnökét. Aztán a főnök egy potenciális terroristát megillető kitüntetett figyelmével elhalmoz, és egy darabig mindig eltart, mire kimagyarázom a rettentően gyanús alkatrészeket.

Aztán persze abban bízok a terminálban, hogy a Germanwings már javított a pilótakiválasztási metódusain. Nem szeretem a repülőtereket.

Ja, és hogy ennek az írásnak mi a tanulsága? Nos, az nincs neki.

Források

travelbook.de: Fluglinien-Ranking
Skytrax

További, hasonló bejegyzések a passport.blogon

A Windows 10 és az észak-koreai ultimátum
Légiposta Észak-Koreába
Az észak-koreai díszletfalu, Kidzsongdong

Az összes eddigi bejegyzés

A passport blog a Facebook-on is megtalálható.

komment