Passport

Történetek határtalanul.

Közlekedj okosan!

2016. július 21. 12:36 - Vámos Sándor

bunti_10.png

Bepattanunk a kocsiba, klíma maximumra, útlevelek/személyik ellenőrzése, kutya és kulcs a szomszédba leadva, villanykapcsolók lekapcsolva, az összes csap elzárva és mindez legalább kétszer ellenőrizve – mehetünk. Irány Darány a határ.

Meglehetősen EU párti vagyok, élvezem, ahogy mindenféle tortúra nélkül, csak kissé lassítva a korábbi átkelőknél, hetedhét határon át mehetünk, amerre a szem ellát. Van akit a határ átlépése némi szorongással tölt el – hiszen már nem otthon van, és van, aki úgy istenigazából elereszti magát – mert már nem otthon van.

Ez utóbbi csoportnak akár sokkal többe is kerülhet a nyaralás, mint azt gondolta, ugyanis bármily' meglepő – a rend éber őrei külföldön is osztanak bírságokat, és nem is keveset.

Lehet, hogy mert öregszem, meg mert a kilencszemélyes Tranzit (a négy gyerek az négy gyerek) egyébként sem az a száguldásra csábító vas, de.

bunti_01.png

Mindig meglep, amikor például a linzi csomópontban próbálom akkurátusan betartani a sebességkorlátozásokat – mert itt már (jó pár éve, még a Tranzit előtt) ért kellemetlen és fényképpel jól dokumentált meglepetés – hogy főleg a kelet-európai rendszámos járgányok milyen bátran csapatják, mintha nem lenne holnap. Lehet, hogy a régi reflex hajtja őket, az „úgysem tudják kiküldeni a bírságot” téves mítosza, vagy a lézerblokkolókba, radardetektorokba vetett vak és félrevezető hitük, de tévednek.

Kiküldik

A büntetéseket, mint közigazgatási bírságokat pedig adók formájában hajtják be – de csak azokból az országokból, akikkel aláírta már ezt az egyezményt Magyarország (egyelőre Bulgária, Ausztria, Horvátország tartozik ide, de a fenyegető kör folyamatosan bővül), és csak az 50 eurót meghaladó bírságokra vonatkozik a megállapodás. A fenti körön kívül eső országokban azonban arra is van esélyünk, hogy ha legközelebb arra járunk és megállítanak, számon kérik rajtunk a be nem fizetett bírságokat – meg a hozzájuk csapódó ilyen-olyan kezelési díjakat.

Radardetektor

Eleve ezeknek a készülékeknek a használata szinte minden országban tiltott, Svájcban például 400 frank büntetés és akár elzárás is lehet a lebukásból, persze a készülék megsemmisítése mellett.A hülyének is megéri. Főleg neki.

Sok országban még a navi POI funkciója is tiltott, így például Németországban, Franciaországban. Ezek a készülékek eleve felbátoríthatják és abba a tévképzetbe ringathatják használójukat, hogy nyugodtan, a lebukás veszélye nélkül gyorshajthatnak.

bunti_05.pngsection control, fotó: APA/HELMUT FOHRINGER

Pedig a detektorokkal, POI adatbázisokkal szemben sok csodafegyver létezik – ne feledjük, mekkora bevételt termelnek a gyorshajtók, erről azért egyetlen állam se akar önként lemondani.

Ilyen például a „section control”. Ilyenkor az egy adott útszakaszra belépő, és onnan kilépő autók rendszámát egy időpecséttel együtt kamerákkal rögzítik. Ha valakinek gyorsabban sikerül teljesítenie a szakaszt, mint azt a sebességkorlátozás megengedné, szakaszgyőzelme mellett számíthat egy kellemetlen, csekkel illusztrált levélre.

Autópálya matrica

Érdemes ebbe is inkább invesztálni, mert normál esetben (ha nincs) a büntetés 120 euró, de ha bebizonyosodik, hogy másik autóról lett leoperálva a matrica, kétszer ennyi lehet a bírság.

Rossz szokások

Vigyázni kell a rossz szokásainkkal is. Németországban (legalábbis, ahol lakom, a környéken) az autópályán szinte mindenki, aki siet, tartja a +20-at. Ez azt jelenti, hogy a megengedett maximumot megtoldom megtoldják legfeljebb 20 km/h-val – ez lebukás esetén maximum 35 euróba kerülhet, nem túl fájdalmas dolog.

Ellenben ha ugyanezzel a „sporttal” Norvégiában próbálkozik a versenyző, az már 480 euróba kerülhet. Tanulság: ne menjünk Norvégiába nyaralni, egyébként is eszméletlenül drága hely (mondjuk Németországból nézve lassan Magyarország is az).


220 fölött

Nemcsak kellemetlen, de halálos lehet a megszokásból vezetés Németországban, főleg azoknak, akik otthon a középső-sáv bérlettel szeretlek autózni, vagy az „elkezdem az előzést, ha jön valaki, majd fékez” mentalitású sofőrök.

Németországban, ha nincs az autópályán korlátozás, akkor az ajánlott sebesség 130 km/h, de ennél gyorsabban, akár bőven 200 fölött is szoktak autózni / alacsonyan repülni a belső sávban (mint a fenti videón).

Persze az is felelősségre vonható a balesetért, aki a 130-as ajánlást nem tartotta be, de a fizika tévedhetetlen és a patológián már igazán nincs miről vitatkozni.

Jobbra sorolás elmulasztása

Szinte mindenütt a világon jobbratartási kötelezettség van érvényben, leszámítva azokat az országokat, akiket angolokkal vert meg a történelmük (meg a japánok persze).

Németországban a szabály szerint, ha az elbambuló sofőr 20 másodperc alatt sem ismeri fel a jobbsávban kínálkozó lehetőségét, alaphangon 15 euróval vágható meg, de ha ezzel az akciójával valakit közvetlenül megakadályoz a továbbhaladásban, akkor már 80 euró lehet a mulasztásának az ára.

Ne legyenek illúziói, a német rendőrök alkalmanként képesek kimozdulni trafipaxaik árnyékából, és civil kocsikból vagy akár helikopterekről is jó és bizonyító érvényű felvételeket tudnak készíteni.

Az ilyenkor felbukkanó és tolakodó – mármint bambuló autósok esetén mögöttük centikre fékező és villogó, dudáló agresszív barmok is járhatnak rosszul, ha rendőr vagy csak forgalomfigyelő kamera is van a környéken:

Követési távolság be nem tartása

a német szabályok szerint 120 km/h sebességnél 60 méter követési távolságot kell tartani. A bírságot annak arányában állapítják meg, hogy ezt az értéket mennyire nem sikerült betartani. Így amennyiben 130-nál kevesebb, mint 6 méterre sikerül megközelítenünk az előttünk haladót, az már akár 400 euróba is fájhat nekünk.

bunti_08.pngkép forrása: advopedia.de

Fénykürt használata

Mint jelzés, megengedett, de ha túl szorosan követi a másikat, és úgy villog, akkor már erőszakosságnak számít, ami lebukás esetén egyhavi jövedelmébe kerülhet. A németeknél.

a sértegetés "díjazása"

Honnan lehet felismerni az agresszív autóst, kérdezi a vicc, majd a válasz: „csak a bal kezén és csak a középső ujja barnult le”.

A német alaposságra jellemző, hogy a verbális kommunikáció eszközeit „komponensenként” is beárazták, bár nehezen tudom elképzelni, amikor fapofával kikalkulálják a rendőrök vagy a bíróság, valahogy így: „akkor volt egy hülye tehén, három madár plusz két középső ujj, az annyi összesen, mint..”. Lássuk a táblázatot:

A táblázat forrása ismét az ADAC, az árak tájékoztató jellegűek, németeseknek pedig meghagyom a német eredeti definíciókat, hogy jól megkritizálhassák a fordításaimat. A fordítás egyébként sem szó szerinti, inkább megfeleltetés jellegű, mivel a német–magyar „káromkodás-készség” nagyon eltérő..

szóban:

lehülyézni (Bekloppter) 250 Euro
nyald ki (Leck mich doch) 300 Euro
buta tehén (Dumme Kuh) 300-600 Euro
humor Herold (Witzbold) 300 Euro
te szerencsétlen disznó, nem láttsz ki a szemedtől
(Du armes Schwein, du hast doch eine Mattscheibe)
350 Euro
útonálló (Wegelagerer) 450 Euro
még írni sem tudsz (Zu dumm zum Schreiben) 450 Euro
hülye disznó (Du blödes Schwein) 500 Euro
vén banya, nincs jobb dolgod? (Hast du blödes Weib nicht Besseres zu tun?) 500 Euro
letegezni a rendőrt (Einen Polizisten duzen) 600 Euro
kiégette az agyadat a nap (Dir hat wohl die Sonne das Gehirn verbrannt) 600 Euro
fütyülnek a fejedben ~ hibbant vagy (Bei dir piept's wohl) 750 Euro
elátkozott útonálló (Verfluchtes Wegelagerergesindel) 900 Euro
kobold (Wichtelmann) 1000 Euro
te ütődött (Du Wichser) 1000 Euro
disznó zsaru – közpső ujjal (Bullenschwein (mit Stinkefinger)) 1000 Euro
rablólovag (Raubritter) 1500 Euro
vén egyenruhás trotty (Trottel in Uniform) 1500 Euro
segglyukak vagytok (Ihr seid doch alle große Arschlöcher) 1500 Euro
diliházi idióták (Idioten, ihr gehört in die Nervenheilanstalt) 1500 Euro
talán leginkább azt mondanám, segglyuk vagy
(Am liebsten würde ich jetzt Arschloch zu dir sagen)
1600 Euro
te kurva (Du Schlampe) 1900 Euro
semmirekellő (Fieses Miststück) 2500 Euro

vén koca (Alte Sau)

 

2500 Euro

 

gesztikulálva:

nyelv kiöltése (Zunge herausstrecken) 150-300 Euro
segglyuk – hüvelykujjból és mutatóujjakból kört formálni
(Kreis aus Daumen und Zeigefinger bilden (Arschloch))
675-750 Euro
madár – homlok kocogtatása (Einen Vogel zeigen) 750 Euro
ablaktörlő – arc előtt legyezés
(Mit der Hand vor dem Gesicht wedeln (Scheibenwischer))
350-1000 Euro

bemutatás középső ujjal (Mittelfinger zeigen (Stinkefinger))

 

600-4000 Euro

 

 

bunti_07.png

kapd be, azaz Stinkefinger, fotó: DPA

Speciális eset a fenti „kommunikációs formák”-nak, amikor mindezt rendőrrel közöljük.

Érdekes megközelítés, hogy ez a szabad véleményformálásunk eszköze, ráadásul ezt a közelítést a bajor legfelsőbb bíróság is díjazta (20.10.2004, AZ: 1St RR 153/04), amikor megerősítette, hogy az intézkedő rendőrt útonállónak nevezni a szólásszabadság egyik formája. Azért csak óvatosan: más bíróság ugyanennek a kifejezésnek a kapcsán 450 euró büntetést ítélt meg.

IG-L

E a felirat gyakran feltűnik az osztrák autópályákon, a sebességkorlátozás táblák alatt, jelentése „Immissionsschutzgesetz Luft“ (A kijelző neve egyébként Verkehrsbeeinflussungsanlage Immissionsschutzgesetz Luft, próbálja meg kimondani egy levegővel!).

bunti_02.pngIG-L

Ilyenkor a korlátozás azért van érvényben, mert a légszennyezés az adott szakaszon meghaladta a környezetvédelmi határértéket. Ezesetben a „mezei” büntetés mellé egy környezetvédelmi bírság is társul. Ez olyan, mint a flipperben, amikor a szorzót sikerül „megütni” – minden gyorshajtás, ami ezután jön, a szorzóval növekszik. Például a 30km/h-val gyorsabban hajtó autós ilyenkor 50 helyett 80 euróval járul hozzá a közjóhoz.

Umweltplakette

A környezetvédelmi előírások szigorodása miatt sok német nagyvárosba már csak adott emissziós előírásoknak megfelelő autóval lehet behajtani – és ez az előírás külföldi autósokra is vonatkozik. Az ilyen, egyre szaporodó városok itt csekkolhatók.
Hasonló korlátozások vonatkoznak Ausztria és Dánia néhány városára is. A plakettákat elvileg Magyarországon is meg lehet rendelni ezen az oldalon. Egyébként egy oltári pocsék oldal, nekem nem sikerült rajta eligazodnom, pedig becsszó, próbáltam.

bunti_06.pngegyszer majd veszek új kocsit, arra majd ragaszthatok ilyen szép színes izéket, fotó: GTÜ

Jó, mondjuk az enyémhez hasonló dízelzabáló kohószökevények persze semmiféle elvárásnak nem felelnek meg, így nem is érdemes velük próbálkozni – ezekbe a városokba esély nincs bírság fenyegetése nélkül (80 euró) bejutni. Ide nem sem megyek nyaralni (a norvégok után azért gyorsan bővül a kör).

Ittas vezetés

Attól, hogy a legtöbb országban valamennyi alkohol esetén eltekintenek a büntethetőségtől, ez még nem „felhívás egy táncra”. Ez a limit csak az egyszerű közúti ellenőrzésekre vonatkozik, ha az ittas személy balesetet okoz, vagy csak részese is annak, már máshogy ítélik meg a hatóságok az ittasságát.

A németeknél ilyenkor az alsó határ 0,3 ezrelék, fél ezrelékig már 500 euróig büntethetnek, de ez az összeg (1,09 ezrelék esetén) könnyen felszaladhat 3000 euróig. Ráadásul 1,1 ezrelék felett okozott baleset bűncselekménynek számít, letöltendő járhat érte és ebben az esetben ráadásul a biztosítók sem fizetnek.

Parkolás

Vigyázzunk a trükközéssel, az ellenőrök nagyon felkészültek. A parkolótárcsával kapcsolatos dolgokról itt már írtam. Ezen kívül ahol a „Bewohner” kifejezést látjuk a parkolót jelző tábla alatt, oda ne parkoljunk, az a bennszülöttek helye.

Ha a parkoló időkorláthoz van kötve, akkor nem elég két óránként kisétálni és „utánaigazítani” a parkolótárcsát, ugyanis „jobb helyeken” a szelepek állását (a parkoló kocsi kerekein) is feljegyzik, így könnyen tudják bizonyítani, hogy a kocsi nem mozdult el a helyéről az idő leteltével és már repül is a bírság.

A „ketyegős” parkolótárcsa meg tényleg felejtős – a német rendőrök nem lesznek viccesek, ha a parkolóőr kihívja őket.

Rettungsgasse

Amennyiben az autópályán dugóba futunk, saját érdekünkben is biztosítani kell a mentőútvonalat, hálát adva a sorunknak, hogy a mentő ezúttal sem értünk robog visítva a szabadon hagyott sávon.

A mentőutat két sávos pálya esetén a két sáv között kell hagyni, három (vagy több) sáv esetén a bal sáv mellett jobbra kell a mentéshez helyet hagyni. Az erre a szabályra fittyet hányók 20 eurós bírságra számíthatnak, ami nem sok, de még egyszer; ilyenkor életek múlhatnak minden elvesztegetett percen.

Országonként eltérő szabályozás

Európa sokszínűségét jól tükrözi a szabályozások sokfélesége. Az átláthatatlan káoszban az ADAC próbálkozott némi áttekintőképpel.

A táblázatot például Chrome böngészőben a Ctrl és + billentyűkombinációval érdemes nagyobbítani, rákattintás nélkül. Visszaállítás: Ctrl és 0.

 bunti_04.png

Extrém esetek

Az extrém magas bírságok után kutatva érdemes megtekinteni a „korlátozások 50-nel való meghaladását” oszlopot. A norvég 1500 eurótól (473.000 forinttól) és a svájci nagyjából kéthavi nettó jövedelem magáért beszél.

A svájciak egyébként is brutális dolgokra képesek, úgymint a lenti bírság. Eszerint a címzett eszeveszett száguldozásba kezdett Zürich belvárosában, de a rend helyi őrei éberek voltak, és jól meg is büntették nagyjából 30 euróra (9.500 forint), mert renitens módon 50 helyett 56-tal tépte fel a becses svájci aszfaltot. (5 km/h a tolerania, a sebességtúllépés 1 km/h volt).

Nem hiszem, hogy fake lenne a levél, a svájciakból simán kinézem – igen, oda se megyünk nyaralni.

bunti_03.png

Saját tapasztalaitól ne kíméljen, írja meg itt, a facebook csoportban.

 

Korábbi, szintén humorosabbnak szánt bejegyzések a blogon.

Források

frisss.hu: Most akkor befizessük a külföldi gyorshajtás büntetését, vagy ne?
focus.de: Österreich erwischt Zehntausende deutsche Maut-Preller auf der Autobahn
allsecur.de: Zahlt die Versicherung bei Alkohol am Steuer?
geld-kompakt.de: Die etwas andere ADAC-Preistabelle: Beleidigungen im Straßenverkehr
faz.net: Was tun gegen Schleicher auf der Mittelspur?

komment