Passport

Történetek határtalanul.

Csungking csodái

2018. augusztus 01. 15:40 - Vámos Sándor

 Csungking (az egyértelműség kedvéért angolul Chongqing) egy nyolcmilliós nagyváros Szecsuantól nyugatra, a Jangce folyam és a Jialing-folyó találkozásánál. Ugyanolyan dinamikusan növekszik, mint a többi, hasonló kínai város, lakossága 2004 óta több, mint duplájára duzzadt.

csunking_5.png

A város elhelyezkedése a növekedés szempontjából nem a legszerencsésebb, a két folyótól távolabb eső részei már jókora hegyek oldalára kapaszkodnak fel – ezért szokták Csungkingot a „hegyek városa” névvel illetni. A hirtelen növekedés, a kínai mentalitás és a nehézkes terepviszonyok furcsa helyzeteket teremtettek ebben a városban is, ezek közül mesélek el hármat:

A 24. emeletre lift nélkül

A kapzsiság, jó, enyhébben fogalmazok, a „kihozzuk olcsóbban” mentalitás monumentuma lehetne a belvárostól nem messze épült, hat toronyból álló, 24 emelet magas komplexum, ami meglehetősen kétes világhírnevet vívott ki magának: „A világ legmagasabb lift nélküli épülete”.

csunking_1.png

A 24. emelet meghódítására induló lakóknak nagyjából 500 lépcsőfokkal kell egyenként megküzdeniük a hazajutáshoz. A „leugrok megpisiltetni a kutyát” ezekben a lakásokban nem egy életszerű opció. A házban a lakások mérete 53 és 120 négyzetméter között változik, a sportos követelményeknek köszönhetően az albérlet-árak is meglehetősen nyomottak; egy 70 négyzetméteres kégli havi 250 eurónyi jüanból is kijön.

Valódi üzleti résre érzett rá a tizediken lakó, és a ház megépülte, 1992 óta ott lakó Xian Haó, aki egy kisboltot nyitott a folyosón. Ő tárta fel a megoldást, hogy hogyan sikerült egy ekkora épületkomplexumot lift nélkül összehoznia a kivitelezőnek: Spórolás, egyszerű spórolás. „Habár már 1992-ben is volt olyan előírás, hogy 15 emeletnél magasabb épületet nem lehet lift nélkül építeni, a kivitelező ezt egy egyszerű trükkel kijátszotta. A háztömb egy hegy oldalába épült. A hat tornyot a tizedik (a hátsókat a 15.) emelet magasságában folyosók kötik össze egymással és a hegyoldal felé is egy kijárattal. Így a házat a 25 emelet fölötti magasság esetén kellett volna lifttel felszerelni.„

csunking_2.png

Ezt a problémát is „megoldották”, a ház „csak” 24 emeletes lett. A lakók többsége egyébként a földszint felől indul neki a lépcsősornak, ugyanis csak abban az irányban található tömegközlekedés.

Egyébként az egész ház, de főleg a lépcsőházak nagyon sivárak és lepusztultak, vagy csak egyszerűen innen Európából nézve annak tűnnek. A német Galileo műsor stábja készített is egy helyi riportot, ez itt található meg (németül). (A beillesztett képeket ebből a kisfilmből rippeltem be).

És ha már a liftnél tartunk, abból azért nincs olyan nagy hiány arrafelé sem, erre bizonyíték a következő rövid kis történet, az egoizmus csimborasszója alcímmel:

Privátlift

Az egyik, régebbi építésű 6 emeletes házban a hatodikon éldegél a Xiong család. Régóta nehezményezték, hogy a házukban nincs lift és hogy az milyen jó is lenne, mert egy csomó fáradságtól kímélné meg őket.

Eddig érthető is a történet, sőt a folytatás is – részben. A Xiong család ugyanis volt annyira tehetős, hogy zsebből megfinanszírozzák a csili-vili üvegliftet, ami – miután meg is építették – meglehetősen elütött a lepukkant háztól. A történetnek ez a része még érthető is volna, csakhogy a lift csak az ő lakásukig jár, csak ott van kijárata.

A többi lakó meg lépcsőzhet tovább, őket lehet, hogy annyira nem fárasztotta a hat emelet.

csunking_3.pngkép forrása: scmp.com

Elnézést kérek mindenkitől, aki más véleményen van, de sokszor dolgoztam Kínában és szerintem ez a történet egyszerűen és briliánsan szimbolizálja a modern-kínai mentalitást, a végtelen egoizmust.

Mindenesetre ez a történet azért már valamelyest elérte a helyi hatóságok ingerküszöbét: Vizsgálódnak az ügyben.

Monorail-lel a házon át

Milyen érzés az, amikor a monorail-ről leszáll a megállóban, felballag még pár emeletet és otthon van a tizen-egynéhány emeleti lakásában?

via GIPHY

Nos, ez így Csungkingban megvalósítható, konkrétan a 2. monorail vonal Liziba állomásán. A helyzet hasonló itt is, mint az első történetben, a házak egy meredek hegyoldalra támaszkodnak itt is. Az eredeti, hat emeletes épületet korábban építették, ma áruházként funkciónál.

Az épületre 2004-ben „épült rá” a monorail állomás, ami az épülettömbben a 6. és 9. elemet közötti részt foglalja el, majd erre az egészre még ráhúztak egy tíz emeletes lakóházat is(ezúttal liftekkel). Jó, lehet, hogy nem szívesen laknék ebben az épületben, de azért valljuk be, lenyűgöző látvány, ahogy a vonat berobog a ház oldalán:

Néhány további fotó a Google-ön

Ajánló

No meg persze van olyan vonat is, ami egy piacon vág át, és olyan is, amit még napjainkban is bambuszgyűrűvel  és vasgolyóval felügyelnek, bár ezek nem Csungkingban és nem ebben a bejegyzésben találhatók, hanem:

Maeklong vasúti piac
Bambuszgyűrű és vasgolyó
Bambuszvonatok Kambodzsában
A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz
Hűtővonat atomrakétákkal
Vonat a hűtőben
A 23. emelet rejtélye
Híd a Kwai folyón
Felhőkarcoló ablakok nélkül
A moszkvai Metro–2 legendája
Anekdoták 1: A vlagyivosztoki kitérő
Kapszulahotel, Tokió

Az összes eddigi bejegyzés

Források

telegraph.co.uk: Incredible train 'disappears' through block of flats in China's 'Mountain City'
Wikipedia: Csungking
cgtn.com: Chongqing building with 24 floors and no elevator goes viral
scmp.com: Chinese man who was ‘too tired’ to climb stairs gets private lift to sixth floor flat
nextshark.com: Man Builds Private Elevator to Apartment in China to Stop Complaining Son-in-Law

komment