Passport

Történetek határtalanul.

Kukoricamező bombázó

2019. szeptember 03. 13:47 - Vámos Sándor

A passport.blogon volt már eddig is szó bőven repülőgépekről és azok kalandjairól. Írtam már a Berlin megmentésén munkálkodó, hősies Mazsolabombázókról, és a szintén Berlin fölött jaszkarizó, majd le is zuhanó szovjet vadászgépről.

A mai történet is illesztetik ebbe a sorba, a helyszín az Amerikai Egyesült Államok, az időpont 1970, és a főszereplő egy elfogóvadász repülőgép, ami pilóta nélkül is leszállt, pedig hol voltak akkor még az önvezető autók meg repülőgépek.

cornfield_4.jpg„Gary, akár vissza is szállhatnál!”, kép: f-106deltadart.com

Története

Az F–106 Delta Dart típusú gépeket a Convair 1958-ban gyártotta, ennek a gépnek az azonosítószáma az 58-0787 lett. A gép a Malmstrom Air Force Base-re került szolgálatra, a montanai Great Falls-ba.

1970 február 2-án Gary Faust százados egy rutingyakorlatra indult a repülőgéppel, de egy elhibázott nagy-g-s manőversorozat után a gép lapos dugóhúzóba esett, 10.000 méteren. Bár Faust megpróbálta stabilizálni a gép helyzetét – a fékezőerők nyitásával is próbálkozott – ez nem sikerült neki, ezért 4600 méter magasságban katapultált a dugóhúzóban pörgő repülőgépből, miután oktatója, Jim Lowe a kísérőgépből is utasította erre.

Amikor egy repülőgép szárnyfelületén nem termelődik elég felhajtóerő, akkor a repülőgép átesik, azaz gyakorlatilag leadja az orrát, és elkezd a föld felé száguldani. Amikor már eléggé felgyorsult és a pilóta is észnél van, felhúzhatja a gép orrát és visszaveheti az irányítást felette.

Bonyolultabb a történet, ha a gép két szárnya nem egyszerre esik át, mert például a gép pont egy fordulóban volt, amikor „elfogyott” a sebessége. Ilyenkor az egyik szárny átesik, a másik továbbra is felhajtóerőt termel, így féloldalasan esik át a gép és zuhanása közben jellegzetes köröző mozgást produkál; ez a dugóhúzó.

Kisebb gépek és vitorlázórepülőgépek esetén a bizarr repülési helyzetből sebességgyűjtéssel és megfelelő (jellemzően begyakorolt) kormánymozdulatokkal ki lehet venni a gépet, de nagyobb gépeknél és vadászrepülőgépeknél ez már nem egyszerű, adott típusoknál pedig szinte lehetetlen.

Ilyenkor szinte csak egy választási lehetősége marad például az ilyen vadászgépek személyzetének; el kell hagyni a gépet.

cornfield_2.jpga gép a mezőn a leszállás után, kép: f-106deltadart.com

A repülőgép – vélhetően a katapultálás okozta lökés, vagy a súlypontváltozás miatt, vagy mert a kabintető eltávolítása megváltoztatta a gép aerodinamikai tulajdonságait – magától kilépett a dugóhúzó okozta pörgésből, és visszaállt normális repülési helyzetébe – de pilóta nélkül. Gary Faust, a gép pilótája hitetlenkedve figyelte az ejtőernyőjéről, hogy gépe továbbrepült, és egy mezőgazdasági területen hasra szállt Montana Big Sandy közelében.

A „magától” leszállt F–106A-hoz az elképedt helyi lakosok riasztása nyomán a helyi seriff érkezett ki, aki felvette a kapcsolatot a közeli McClellan légibázissal, hogy mit lehet tenni a továbbra is alapjáraton működő, ezáltal a búzamezőn lassan araszoló géppel. Onnan azt a tájékoztatást kapta, hogy a legjobb, ha hagyják, míg kifogy az üzemanyag a gépből. Ez egy óra és negyvenöt perc elteltével meg is történt, a gép hajtóműve leállt, addig a repülőgép vidáman siklott tovább a havon.

A McClellan légibázisról küldött műszaki egység meglepve tapasztalta a helyszínen, hogy a repülőgép komolyabb sérülések nélkül hajtotta vére a manővert, miközben pilótáját, aki ejtőernyőjével a közeli hegyek közé sodródott, a helyi lakók motoros szánokkal kimentették.

cornfield_3.jpga gép a mezőn, kép: f-106deltadart.com

Az F–106A szárnyai sértetlenül vészelték át a kényszerleszállást, radarja még a leszállás után is működött. A gépek ezek után visszaszállították a légibázisra, ahol rövid javítás után visszahelyezték szolgálatba, sőt, Gary Faust is repült ismét egykori gépével, 1979-ben.

A legenda

A géptípus soha nem szolgált háborús helyzetben, 1972-től kezdték meg a lecserélését az F–15-ös típusra, miután a szovjetek által preferált interkontinentális ballisztikus rakétákra támaszkodó nukleáris elrettentés egyszerűen feleslegessé tette az elfogóvadász típust az USA határain belül.

A gépet 1986 augusztusában kivonták a szolgálatból. Jelenleg az amerikai légierő daytoni múzeumában (National Museum of the United States Air Force) lehet megtekinteni a "kukoricamező bombázó" (Cornfield Bomber) néven híressé vált repülőgépet.

cornfield_1.jpgodáig siklott a gép a havon, kép: f-106deltadart.com

A neve egyébként két ponton sem stimmel, ami azért erős egy két szóból álló elnevezésnél: A gép nem kukorica, hanem búzaföldre szállt le, és az F–106A típus nem bombázó, hanem elfogóvadász-repülőgép.

A történet kapcsán legendássá vált a kísérőgépből az eseményeket követő Jim Lowe oktató rádióüzenete, miután a pilóta, Gary Faust százados katapultált, és a gép visszanyerte normál repülési helyzetét: “Gary, you'd better get back in it!”, azaz „Gary, akár vissza is szállhatnál!”.

Ha pedig valaki esetleg repülőgép-vezetéssel is próbálkozna, keresse Dezsőt! Lehet, hogy elfogó vadászgéppel nem szolgálhat, de szerintem például dugóhúzó-ügyben lesz pár sztorija.

További, hasonló történetek a passport.blon-on

Az Aralsk-7 „halvaszületett” szigete
A rénszarvas és a tengeralattjáró
A dannenwalde-i baleset
Anekdoták 1: A vlagyivosztoki kitérő
A millió dollár pont
Projekt 506
Mazsolabombázók
A Kaktusz-kupola
A Honecker-bunker
A Poligon

Források

Airforce magazine: “Gary, You Better Get Back In It!”
nationalmuseum.af.mil: Convair F-106A Delta Dart
Wikipedia: Cornfield Bomber

komment