Passport

Történetek határtalanul.

A világ valódi csodái

2015. december 16. 16:04 - Vámos Sándor

A világ csodáit nem a turistalátványosságokon keresztül ismerheted meg. A valódi csodák a térképeken elrejtve, vagy a lábad alatt megbújva várják felfedezőiket és csodálóikat, messze a turistakalauzok nyomvonalaitól és messze a csillogástól.

Ezeken a helyeken a valóságot, a helyiek valódi érzéseit ismerheted meg, és nem azt, amit mutatni akarnak magukból és magukról. A valódi csodáknak nem kell hatalmasnak és rettenetesen látványosnak lenniük; az ő közönségük megelégszik a valósággal is. 

Az Aralsk-7 „halvaszületett” szigete

i_aral.png

Az ott dolgozok elmondása szerint hatalmas erjesztőkádakban nevelték az antrax-törzseket és egyéb kórokozókat, melyeket genetikailag úgy módosítottak, hogy azok ellenállók legyenek az ismert oltásokkal és gyógyszerekkel szemben. „Jókora kádakban gyengéden tápláltuk ezeket a tenyészeteket, mintha sört érleltünk volna”. Tovább>>

A Föld legmagasabban futó vasútvonala

i_legmagasabb.pngA Föld legmagasabban fekvő vasútvonala Kínában, illetve a kínai fennhatóság alá tartozó Tibetben található, a Himalája lábainál. A vonal – a Lhasa-line – 2006-ban került átadásra, és ekkor orozta el a nevezetes elsőséget a perui, 4829 méter magas Ticlio, és a bolíviai 4786 méter magasan futó Rio Mulatos-Potosí vonalak elől.

Tovább>>

 

Surtsey, az ötvenéves sziget

i_sziget.pngAz Isleifur II halászhajó onnan nem messze, a Westmänner sziget partjainál vetette ki a hálóit, amikor 1963. november 14-én reggel füstfelhőt vettek észre déli irányban. Egy darabig figyelték a rádióforgalmazást, hogy jelent-e valaki vészhelyzetet a közelben, de mivel ez nem történt meg, rutinos izlandiként egy új sziget születését jelentették be a rádión. 

Tovább>>

 

A Sputnyik IV balszerencsés útja

i_sput.png

A helyszínre kiszálló két rendőr eleinte úgy vélte, hogy egy közeli öntödéből fuvarozó teherautó hagyta el a szállítmányát, egy pár kilós forró valamit az út közepén, és csak jóval később, a rádiót hallgatva állt össze számukra is a történet. Tovább>>

Vészjelzések a Dakotáról

i_veszjelzes.png2018-ban, a szokatlanul meleg nyarat követően a svájci Gauli-gleccserből repülőgép roncsok olvadtak ki, például egy teljes és egészen jó állapotú légcsavar is, melyről a szakértők rögtön megmondják, hogy egy DC–3-as Dakota (pontosabban egy C-53 Skytrooper) alkatrésze volt.

Tovább>>

 

A dannenwalde-i baleset 

i_dannenwalde.png2002-ben a Berlintől északra, mintegy 80 kilométerre fekvő Dannenwalde környékén egy nagyszabású robbanóanyag mentesítési akcióba kezdtek a német hatóságok, mivel a település környéki erdők művelésre alkalmatlanok voltak a sok – szanaszét heverő – robbanótesttől.

Nagyon nem is lepődtek meg a kereső-egységek, amikor egy sekély árokban elföldelve több, mint 270 orosz (BM–21 típusú) katyúsa-rakétára bukkantak. Tovább>>

Csungking csodái 

i_csunking.pngA kapzsiság, jó, enyhébben fogalmazok, a „kihozzuk olcsóbban” mentalitás monumentuma lehetne a belvárostól nem messze épült, hat toronyból álló, 24 emelet magas komplexum, ami meglehetősen kétes világhírnevet vívott ki magának: „A világ legmagasabb lift nélküli épülete”. Tovább>>

Hadsereg romokból 

i_ujra.pngMinden újrakezdés nehéz, és ez a megállapítás fokozottan igaz volt, amikor a rettenetes történelmi közelmúlttal rendelkező Németország ismét hadserege felépítésébe kezdett. Egyfelől szükségszerű volt, hogy egy modern államnak rendelkeznie kell megfelelő eszközökkel, hogy integritását megvédje.

Másfelől viszont szakítania kellett sötét múltjával, valamilyen (jelentős) szinten megtagadva azt. A két követelmény egymással szembement, hiszen a modern Németország egy korszerű és jól felszerelt hadsereget követelt meg. Tovább>>

A Jennifer projekt 

i_jennifer.pngNyilván nem lett volna túl jó ötlet, hogy a hidegháború kellős közepén a CIA vagy bármely más amerikai hárombetűs kormányügynökség saját néven futtatott volna „mentőprogramot”a szovjet tengeralattjáró kiemelésére, így erre a célra egy civil szervezetet, illetve hát a kor „vasemberét” és szupersztárját, Howard Hughes-t bízták meg az igencsak kényes feladattal. Tovább>>

Az 56-os asztal 

i_56asztal.pngKét ember ül egy hanoi kifőzde, a Bún Chả Hương Liên első emeletén egy egyszerű műanyag asztalnál, és illatos sertéshúst vacsoráznak.

A kifőzde a vietnami főváros belvárosában, egy forgalmas utca mellett áll, kétszintes. Mindig sokan esznek itt, de a hely a nyitvatartási ideje nagy részében azért nem zsúfolt. Az alsó szinten található a konyha, jó nagy zajjal szolgálják ki a betérő és lármázó vendégeket. Tovább>>

Mt. Cleese 

i_mtcleese.pngAz igazi bosszú ideje csak másfél évvel később jött el, amikor a város szemétlerakóját Cleese hegynek – Mt. Cleese – nevezték át. A „hegy” magassága egyébként a lerakó pillanatnyi telítettségétől függően változhat, de nagyjából 45 méter. 

 Tovább>>

De Wallen kirakatai

i_wallen.pngEz a város egyik legrégebbi része, de nyilván nem ezért tett szert ekkora ismertségre, sokkal inkább a vöröslámpás negyede révén. Az utcákon és a szűk sikátorokban egymást érik a kirakatok, ahol alulöltözött lányok kínálják bájaikat az arra sétálóknak.

A megvilágítás színeinek is külön jelentése van; a piros színt a hölgyeknek tartják fenn, míg a kék szín bármi más nemi jelleget is jelezhet. Tovább>>

Luke Skywalker szigete 

i_skywalker.pngA Star wars saga legújabb része (ismét) elkalauzolt minket az Ahch-To bolygóra, Luke Skywalker búvó- és vezekelőhelyére, egy szigetre. A sziget meglepő módon nem CGI generált világ, hanem a valóságban is létezik.

Ráadásul űrhajóval sem kell rendelkeznünk megközelítéséhez, mert Írország partjaitól nem messze található a Skellig Michael sziget. Tovább>>

A millió dollár pont

i_million.pngEspiritu Santo a csendes-óceáni Vanuatu szigetcsoport főszigete. Az Új-Hebridákhoz tartozó terület 1906 óta brit–francia közös fennhatóságú terület, vagy ha úgy tetszik, gyarmat volt. 

Az amerikai hadsereg itt a világháborút követően 1945. augusztus és 1947 decembere között eszméletlen mennyiségű felszerelést és járművet vetett a tengerbe. Tovább>>

Projekt 506 

i_5062.png1949 végére Lavrentyij Pavlovics Berija állt elő a nagyszerű tervvel, a tizenhárom kilométeres alagút ötletével. Úgy ítélték meg, hogy egy híd katonai sérülékenységével szemben az alagút ellenállóbb és védhetőbb lehet.

A Miniszterek Tanácsa 1950-ben írta alá a rendeletet a Tatár-szoros alatti Komszomolszk és Pobedino közötti alagút megépítésére. Tovább>>

Észak-Dakota piramisa 

i_north_dakota.pngA Bell Labs által kidolgozott Safeguard programban az ABM-ek (U.S. Army anti-ballistic missile) egy olyan védelmi ballisztikus rakéta-rendszert alkottak, melyek Észak-Amerikát voltak hivatottak megvédeni az akkori Szovjetunió irányából érkező nukleáris rakétáktól a hidegháborúban. Tovább>>

Mazsolabombázók

i_mazsola.png69 éve Berlinben már reggeltől estig zengett az ég, a szövetségesek bombázták a várost. Ám ezúttal nem bombákkal, hanem apró, ejtőernyős csomagokkal, melyek csokit és rágógumit rejtettek a megszerzésükért rohanó gyerekeknek.

Egy gyors kirakodást követően ismét elstartoltak Berlin-Tempelhof repülőteréről, hogy egy újabb fordulóval ismét élelmiszert vagy szenet vigyenek a lezárt városba – repülőgépekkel. Tovább>>

Stairway To Heaven

i_starw.pngEgy lenyűgöző környezetben, meglehetősen extrém túraútvonal ez, az összesen 4000 lépcső a Puu Keahi a Kahoe 850 méter magas csúcsára vezet fel majd kanyarog vissza a tenger szintjére. 1943-ban építettek egy hegyre egy megfigyelő és több átjátszó-állomást, ezeket lehetett megközelíteni a lépcsőn. Tovább>>

60 éves a Trabant

i_trabant.pngA Trabant egy kor szimbolumává vált, a berlini Fal ikonikus képén is mi más szerepelhetne, mint ez a járgány. Nevezzük akár Honecker-átkának, vagy papumdekli-Porsche-nak, az egész átkos rendszer életét végigkísérte és az összes hiányosságán és bumfordiságán keresztül tükrözte is azt. Tovább>>

Kapszulahotel, Tokió

i_kapszula.pngAmikor kezd leszállni az este, a kék rovarcsapdák sisteregve villódzva nyelik el áldozataikat, akkor ideje lesz szállást keresni. A külvárosokban persze esélyünk sincs, érdemes kissé beljebb metrózni a városba.

A hotelek árai ijesztőek tudnak lenni, ezek alternatívájaként keresgélhetünk az Airbnb-n, vagy betérhetünk egy kapszulahotelbe is. Tovább>>

VDE 8 / A Bleßberg barlang

i_bless.pngA vasúti pálya Ebensfeld és Erfurt között egy karsztos vidéken halad át, többször is találtak az építők hasadékokat és omladékokat az alagutak fúrása során, és eleinte a Bleßberg alagútnál is egy ilyen hasadékra gyanakodtak 2008. március 30-án.

A megszokott protokoll szerint megpróbálták betonnal feltölteni az üreget, de mikor a betöltött 500 köbméter beton is nyomtalanul eltűnt, jobban megvizsgálták a feltárult üreget. Tovább>>

Probstzella – végállomás 

i_probst.pngProbstzella egy kicsi türingiai városka, félúton Lipcse és Nürnberg között. Jelentősége és jelentése szerencsére napjainkra már elhalványult, nem úgy, mint jó harminc éve, amikor még állt a fal Kelet- és Nyugatnémet ország között.

Akkor ugyanis ez volt a legfontosabb vasúti átkelő Bajorország és az egykori NDK között, és egyben az utolsó megálló a keletnémet vasút utasai számára. Illetve legtöbbjük számára. Tovább>>

A Kaktusz-kupola 

i_kaktusz.pngA mentesítés befejeztével az összesen 85 ezer köbméter, 25 méter vastag betontölteléket egy betonpanelekből összeállott 46 cm vastag betonkupolával fedték le. A hatóságok 1980 óta hivatalosan is engedélyezték a lakók visszatérését a szigetekre, ahol napjainkban nagyjából ezer ember él. Tovább>>

Sörvezeték

i_sorvezetek.png A klasszikus közművezetékek köre időről időre – a technikai fejlődést követve – bővül. A legrégebbi ilyen vezetékek a víz és a szennyvíz vezetésére épültek, a rómaiak Aquadukt-jai mind a mai napig megcsodálhatók ez egykori birodalom területén, és az egykori római fő szennyvízcsatorna, a Cloaca Maxima még napjainkban is szállítja mindazt, amiért pár száz éve megépítették.

A villany és gáz infrastruktúrája csak az utóbbi száz évben indult bővülésnek, és itt az új trónkövetelő, a sör. Tovább>>

A Titanic-ot lassan megeszik a baktériumok

i_titanic.pngA roncsot a kincsvadászok is felfedezték maguknak, a technikai nehézségek ellenére már többen is fosztogatták az egyébként UNESCO védelem alatt álló helyszínt.

Mindenesetre függetlenül a fosztogatásoktól a roncs mindenképpen magától is össze fog roskadni 15-20 éven belül. Már Ballard is felfigyelt a hajóroncsban függő, rozsdabarna színű „cseppkövekre”, amiket a vasevő baktériumok hoztak létre. Tovább>>

Híd a semmibe

i_yalu2.pngAz Új Yalu-folyó Hídat a kínaiak, a hozzá csatlakozó úttal együtt mintegy 350 millió dollárból meg is építették, de az átadására már nem került sor, az ugyanis az Észak-Koreában egy szántóföld közepén végződik. Tovább>>

A kommunista UFO

i_ufo.pngAz emlékművet 1981-ben avatták fel, emléket állítva Bulgária 1300 éves államiságának. Az építmény a korszellemnek megfelelően minden szegletében a kommunizmus mindenhatóságát hirdette.

Az UFO formájú főépület mellett egy torony magasodott, rajta, vagyis hát inkább benne a hatalmas vörös csillag érdekes szimbolikáját nekem nem sikerült megfejtenem, bárhogy is forgatom a fejemet (vagy a monitort) Tovább>>

Teufelsberg FSB

i_fsb.pngA hegy - a Teufelsberg - a brit befolyási zónában volt található, mélyen az NDK határain belül, jó „kilátással” a Varsói Szerződés országaira, így tetején gyorsan felépült az angol–amerikai közös megfigyelőállomás, az FSB – Field Station Berlin. Tovább>>

 

Kémfalu eladó

i_kemfalu.pngNem, semmi átverés vagy csúsztatás nincs a címben, a kémfalu, Sugar Grove Station eladó.

Nem egy-egy ház a településen, hanem úgy teljes egészében a település. A 80 házból álló takaros és szépen rendben tartott házakhoz 45 ezer négyzetméteres szálloda, benzinkút, bowling- és kosárlabdapálya, autómosó, uszoda és hullámmedencés fürdő is tartozik. Tovább>>

 

A Honecker-bunker

i_honecker_bunker.png 1973-ban Erik Honecker volt az NSZEP központi bizottságának főtitkára és az NDK államtanácsának elnöke, amikor a döntés született az atomcsapás-biztos ultramodern bunker megépítéséről. A létesítményt a legnagyobb körültekintéssel, komoly konspirációktól övezve építették meg 1978 és 1983 között. Tovább>>

 

A 61. vágány

i_61_vagany.pngSzóval ez a szinte utolsó szegletéig ismert pályaudvar is képes meglepetésekkel szolgálni, például egy titkos vágánnyal, a 61.-kel. Ha a kasszáknál az innen induló vonatról érdeklődünk, jó eséllyel csak csodálkozó nézés fog minket fogadni, vagy ha esetleg idősebb dolgozóba futunk bele, ő tovább fog irányítani minket a néhány sarokkal arrébb magasodó Waldorf hotelhez, hogy inkább ott érdeklődjünk a következő onnan induló vonat felől. Tovább>>

 

 A Poligon

i_poligon.png

A Szemipalatyinszki Kísérleti Terület (hivatalos nevén 2. sz. állami központi kísérleti gyakorlótér, oroszul 2-й Государственный центральный испытательный полигон) a Szovjetunió legkiterjedtebb és legrégebben használt nukleáris kísérleti területe volt, mely a persze a szovjet idők elmúltával sem tűnt el a robbanások dörejeivel együtt, sőt, újból és újból életre kel és kísért, immár Kazahsztánban.  Tovább>>

 

 Felhőkarcoló ablakok nélkül

i_felhokarcolo_ablak_nelkul.pngA kíváncsiságra márpedig mindenkinek megvan az oka, aki megpillantja Manhattan közepén a felhőkarcolót, melynek nincsenek ablakai, sivár falait 160 méterrel az utcaszint felett szellőzőrácsok zárják le, és teszik egy erődítményhez hasonlítható építménnyé.

A nevéből, a „hosszú vonalak épület”-ből akár az építészeti stílusra való utalást is ki lehetne hallani, de a valóság persze ez esetben is sokkal prózaibb: a new york-i hosszú távolsági – és részben tenger alatti – távíró és telefonvonalak jórészt ebbe az épületbe futottak be. Tovább>>

 

 Az amerikaiak elhagyott atombombái

i_elhagyott_atombombak_1.pngSzerencsére Nucflash besorolású baleset még nem történt – és ez is inkább csodának, mintsem tudatos tevékenységnek köszönhető.

Illetve az amerikaiaknál még nem történt, de mivel többek között Oroszország, Kína, India, Pakisztán, Észak-Korea is rendelkezik nukleáris fegyverekkel, és a sajtószabadság nem tobzódik ezekben az országokban, így ez az állítás nem biztos, hogy világszinten is megállja a helyét. Inkább úgy fogalmazok, Nucflash-ről még nem tudunk. Tovább>>

 

 Híd a Kwai folyón

i_kwai.pngA vasút méteres nyomtávolságúra épült. Nyomvonala Nong Pladuktól indult, és miután az emlékezetes hídon keresztezte a Kwai folyót, annak az egyik mellékága mellett, a Kis Kwai folyó mellett kanyargott Burma határáig. Onnan az addig érintetlen vadonon vágott átThanbyuzayat-ig, ahol elérte a már létező vasutat.

A vonalat építőket több táborba osztották szét, és kényszerítették őket, hogy gyakorlatilag a két kezükkel, bármiféle segítség nélkül, csákányokkal és bambuszkosarakkal építsék fel a vonalat. Tovább>>

 

 A giesseni felüljáró

i_giessen.pngA helyiek már megépülte idején – 1968-ban – keresztelték el a művet „Elefantenklo”-nak, vagyis elefántretyónak, a lyukak után, ugye, ha ez még esetleg nem állt volna össze egy képpé a kedves olvasóban. Tovább>>

 

 A moszkvai Metro–2 legendája

i_metro2.pngA moszkvai metró múltjából és méretéből adódóan rengeteg csodát és titkot rejt, de van, amiről még a minden információval bíró helyiek sem tudnak / tudhatnak / nem érdemes tudniuk mindent.

Ez a titokzatos Metro–2. Egy metró, ami eredetileg a párfunkcionáriusok menekítését szolgálta volna például atomcsapás esetén. Kiterjedtsége is vetekszik magával a metróéval, amin „élősködik”. Tovább>>

 

 Lusi, az emberkéz alkotta iszapvulkán

i_lusi.pngVan az úgy, hogy a dolgok nem úgy sikerülnek, ahogy eltervezték azokat.

Előfordul, hogy a kutatott gáz helyett iszap tör a felszínre. Olyan mennyiségű iszap, hogy a világ legnagyobb iszapvulkánja alakul ki ott, ahol korábban egy falu állt. Tovább>>

 

 Vagabondok

i_vagabond.png1985-ben született Mike Brodie, azaz a Polaroid Kidd. Brodie családi háttere gyenge lábakon állt, így élete egy szakaszában, 2003 és 2009 között hozzácsapódott a vasúti csavargók, a vagabondok népes táborához.

A vagabond szónak csavargó, világjáró, országjáró, világutazó, vándor a szinonimái, ha a google-be a „train vagabond” szópárt adjuk meg, és a képekre kapcsolunk át, sok esetben Brodie képei fognak ott is felbukkanni. Tovább>>

 Átadták a világ leghosszabb alagútját

i_gotthard.png

Amellett, hogy a Gotthard világrekorder a maga 57 kilométeres hosszával, érdekesség, hogy voltaképpen összesen 152 kilométernyi alagútból áll.

A két, egymással párhuzamos és 9 – 13 méter átmérőjű főalagutak mellett 330 méterenként – biztonsági, mentési célból – átkötőalagutak is találhatók, illetve két jókora földalatti többfunkciós állomás is (aSedrun és a Faido), ahonnan liftekkel a felszínre lehet jutni, illetve a vonatok is átírányíthatók a másik főalagútba. Tovább>>

 

 Rozsdásodó űrágyúk

i_uragyu.pngA HARP projekt egy közös kezdeményezés volt az Egyesült Államok és Kanada részéről a hatvanas években, hogy ballisztikai eszközökkel szállítsanak tárgyakat a felső légkörbe, és még azon is túl, az űrbe.

Vezetője az a meglehetősen ellentmondásos, de egyben nagyon sikeres Gerald Bull volt, aki több kitérő után Szaddam Husszein oldalán, vélhetően a Moszad célkeresztjében végezte be földi pályafutását. Tovább>>

 

 Kéken szikrázó strandok

i_szikrazo.pngAz egész jelenség nagyon látványos; a hullámverés, ami kéken világító fodrokat vet; a strandon a lépteink kéken fluoreszkálnak; a vízbe csobbanó tenyerünk, ami kék csillogással szikrázik.

Lenyűgöző természeti jelenlég, a magyarba talán leginkább passzoló tenger-ragyogásszóösszetétellel fordítható sea sparkle, kár, hogy a tengerek szennyezettségével szorosan összefügg a felbukkanása. Tovább>>

A titokzatos hőforrások a roncstelep mögött

i_mystic.pngA hőforrások már pár millió éve ontják magukból a 75°C fokos, ásványi anyagokkal teli vizet. Az 1800-as évek végén a mormonok tűzték ki az első táblát az út mellé, az elhaladó vándorokat figyelmét felhívva a forrásokra.

1916-ban ez még egy felkapott hely volt, de aztán, hogy a két part között kiveszett az autós forgalom is, ez a város, no meg az egész környék is eltűnt a történelem süllyesztőjében. Talán szerencsére. Tovább>>

Sztálin elfeledett vasútja

i_sztalin_vasutja.pngA vérszomjas orosz diktátor agyszüleménye, a nagyjából 2000 kilométer hosszú vasúti vonal, ami bár százezer ember életébe került, soha nem épült meg és a legnagyobb része máig tovább süllyed a tajga permafrosztjába. Tovább>>

Űrrepülőgépek az elhagyott hangárban

i_buran.pngBajkonurban mindmáig egy elfeledett hangárban porosodnak a szovjet űrrepülés kultikus űrrepülőgépei, a Buran-ok. Tovább>>

Egy eladó birtok Ausztráliában

i_telek_elado.pngA birtok nem összefüggő, több telekből áll. A telkek összesen 101.411 négyzetkilométert tesznek ki, ez kicsit nagyobb, mint Magyarország (93.036 km²) összterülete.

Az árba beleszámolták a területen található ranch-eket és a 160 ezer szarvasmarhát is. Tovább >>

Újra járható a király ösvénye

i_kiraly_osvenye.png1901-ben született meg az ötlet, hogy a Chorro és a Gaitanejo vízeséseknél készülő vízerőművek építkezésén dolgozó munkások számára egy átjárót alakítsanak ki a két vízesés között, melyen keresztül a nyersanyagellátást megoldhatják. Az ösvény kiépítése négy évig tartott, 1905-re fejeződött be. Tovább>>

Jó fogás a bangkoki Új Világ plázában

i_bankok_plaza.pngBangkok óvárosában 1982-ben még nem voltak jellemzőek a magas épületek, de a Kaew Fah Plaza Company Limited-nek sikerült egy 11 emelet magas bevásárlóközpontot felhúznia a környékbeliek ellenállása és a törvényi szabályozás ellenére is. 1997-ben az épület 7 emeletét visszabontatták. A visszabontott és magára hagyott torzó időközben leégett, és 1999-re a pláza maradványa jórészt tető nélkül maradt. Tovább>>

A falon át (első rész)

i_berlin_1.pngWalter Ulbricht, az NDK államtanácsának elnöke többször is engedélyt kért a Szovjetuniótól a határok technikai lezárásához. () Amikor a szovjetek belátták, hogy esélyük sincs Berlin megszerzésére, megadták az engedélyt Ulbrichtnak. Az engedély megérkezése után azonnal, 1961. augusztus 13-án megkezdték a fal felhúzását. Berlin teljes nyugati szektorát egy 160 km hosszú fallal kerítették körbe. Tovább>>

A falon át (második rész)

i_berlin_2.pngAz alagutat két nyugat-berlini olasz egyetemista, Domenico Sesta és Luigi Spina kezdte el 1962 nyarán építeni () Az alagút kelet-berlini végéhez a Rheinsberger utcában nézték ki egy háznak a pincéjét, ami távolabb esett a faltól, de viszonylag feltűnésmentesen lehetett megközelíteni. Tovább>>

A falon át (harmadik rész)

i_berlin_3.pngA menetrendszerű vonat 32 utassal 1961. december 5-én futott ki Oranienburgból, és 20.44-kor kellett volna a keletnémet végállomásra, Albrechtshofba megérkeznie. A vonat be is futott a végállomásra, de ott nem állt meg, hanem teljes sebességgel továbbrobogott a lezárt pályán, a határőrök és a vasutasok legnagyobb döbbenetére. Tovább>>

Postaláda az idegeneknek

i_ufo_posta.pngSok sci-fi filmben is felbukkant már a black mailbox-nak nevezett, meglehetősen szakadt, kézzel feliratozott és össze-vissza matricázott láda, illetve kettő láda. A felső egy helyi farmeré, Steve Medliné, aki nem hisz az ufókban és már kissé elege lett postaládájára rászállt rajongókból az utóbbi 30 évben. Az eredetileg fekete ládát néhány éve egy golyóálló fehérre cseréltette, és egy kisebb, az „alieneknek” címzett ládát is felszereltetett mellé. Tovább>>

Kecsketornyok

i_kecsketorony.pngA vállalkozás egyik fő profiljának számító sajtot tehén- és kecsketejből állítják itt elő, és ő ügyelni kívánt kecskéi mentális állapotára. () Nos, a megoldás sem késett soká; tornyot kell építeni a jószágoknak, és lehetőleg jó magasat, hogy ne legyen hiányuk a tériszonyból. Tovább>>

A betoncirkáló

i_betoncirkalo.pngA betoncirkáló egy hajó alakú, mára már elpusztított erődítmény, mely romként is impozáns, és napjainkban is tovább őrzi a Manilai-öblöt. Tovább>>

A Gran Paradiso kecskéi

i_gran_paradiso.pngNyáron rendszerint az emberek számára elérhetetlen meredek, szakadékos hegyoldalakon tartózkodik. Legtöbbször a hegy árnyékos oldalát választja. Télen mélyebbre szoktak leereszkedni. A nőstények és a gidák minden évszakban alacsonyabb övben élnek, mint a bakok, amelyek annyira vonzódnak a nagy magassághoz, hogy csak a táplálék hiánya és a legnagyobb hideg kényszerítik őket a mélyebbre való leereszkedésre. Tovább>>

Sínek a semmibe 1.– Canfranc

i_canfranc.pngA pályaudvart eredetileg a Spanyolországot és Franciaországot összekötő fő vasúti vonal csomópontjának és átrakó pályaudvarának szánták és ehhez a funkcióhoz méretezték, de a vonal története másként alakult. Napjainkban két pár egykocsis motorvonatot fogad a pusztulásában is lenyűgöző de már régóta lezárt hatalmas épület. Tovább>>

Makákó spa Japánban

i_makako_spa.pngA majmok Japánban, egy Naganótól már nem túl távoli, de – főleg télen – nehezen megközelíthető völgyben tengetik életüket. A völgyet nagyon meredek sziklák határolják és mindenhonnan gőz tör fel, a japánok a Jigokudani („pokol”) névvel illetik. A makákók a hideg téli nappalokon ütik el az idejüket a fürdőben, estére visszavonulnak az erdőbe. Tovább>>

A londoni gyújtogató

i_london_gyujtogato.pngLondon egyik új építésű felhőkarcolójánál, a (fontban) 310 milliós 'Walkie Talkie' toronynál, a tervezéskor nem vettek figyelembe minden körülményt. A fizikát mindenesetre – legalábbis úgy tűnik – sikerült részben partvonalra tenniük. Tovább>>

Az észak-koreai díszletfalu, Kidzsongdong

i_diszletfalu.pngA négy kilométer széles, szigorúan őrzött demilitarizált zóna két falvat is elválaszt egymástól. Az észak-koreai falut az '50-es években kezdték el kiépíteni. A házakba már akkoriban be volt vezetve az áram, ami mind északon, mint délen luxusnak számított. A valóságban Kidzsongdong egy lakatlan propaganda-eszköz település, aminek a célja, hogy tükrözze az elképzelt (de nem létező) gazdasági sikereket és disszidenseket csábítson a déli oldalról. Tovább>>

Az elhagyott szovjet nukleáris világítótornyok

i_vilagitotorony.pngAz északkeleti átjáró a 60'-as években paranoid és a világtól elszigetelődött Szovjetunió számára felértékelődött. A 70'-es években a Kommunista Párt ezért úgy döntött, hogy a partvonal mentén egy világítótorony – láncot kell kiépíteni. A tornyoknak teljesen önállóan és önellátó módon kellett működniük, mivel a lakott területektől több száz kilométer távolságra estek. A rendszer tervezői a nukleáris technológia felhasználása mellett döntöttek. Tovább>>

Bambuszvonatok Kambodzsában


i_bambuszvonat2.pngMit lehet tenni egy egyvágányos, rendkívül rossz állapotban vegetáló vasúti vonallal, ahol a vonatok csak sétatempóban vánszorognak, de a vasúti szállításra komoly az igény? A bambuszvonat a kambodzsaiak válasza erre a kérdésre.

Tovább>>

A világ leghosszabb vonata: a Vasérc-expressz

i_vasercexpressz.pngMauritánia nemzeti vasúttársasága a Mauritania Railway, mely gyakorlatilag egyetlen vasúti vonalat üzemeltet. A vonal 704 kilométer hosszú, fő és egyetlen célja a Zouérat környéki vasércbányák kiszolgálása – összekötése az Atlanti-óceánra néző Nouadhibou kikötővárossal, Fderîck és Choum városokon keresztül. Tovább>>

A világ legnagyobb hajóroncs-temetője: Nouadhibou, Mauritánia

i_hajotemeto.pngA temető első hajóját még a franciák felejtették magukkal vinni, a Chasseloup-Laubat nevű cirkáló a 20'-as években még egyfajta mólóként funkcionált, majd magára hagyták. A temető a 80'-as években indult igazán be a város partjainál, ugyanis ebben az időszakban indult neki az afrikai gazdaság, és sok vállalkozó úgy érezte, hogy a világ más tájairól már kiüldözött öreg bárkákkal még szakíthatnak itt valamit. Tovább>>

Ajtó a pokolba – a lángoló türkmenisztáni Darvaza-kráter

i_darvaza.png1971-ben szovjet geológusok hatalmas gáz és olajmezőkre bukkantak a környező sivatag alatt. A falu határában is felépítettek egy fúrótornyot a földgéz kinyerésére. Ez a torony viszont egy feltáratlan föld alatti üregre épült, ami be is szakadt a ránehezedő súly alatt, és a környékről szivárgó metángáz azonnal meg is töltötte a frissen keletkezett krátert. Tovább>>

A lappföldi Jéghotelbe is kell tűzjelző

i_jeghotel.pngElső hallásra kissé viccesen hangzik, hogy tűzjelző rendszert kell telepíteni egy olyan épületbe, mely minden télen újraépítésre kerül, jégből. Másodikra is. Tovább>>

Hatalmas betonnyilak az USA-ban

i_betonnyil.pngAz USA-ban napjainkban is megtalálhatók a jókora betonnyilak, melyek nem olyan rejtélyesek, mint a Nazca-vonalak, de egy letűnt kor feledésbe merült technikai fejlesztéseiről tanúskodnak. Tovább>>

Maeklong vasúti piac

i_vasutpiac.pngNaponta 8 vonat halad át irányonként a piacon keresztül, ilyenkor a helyi árusok begyakorolt mozdulatokkal villámgyorsan leeresztik a napernyőket, elhordják a sínekről az árujukat és a vonat elhaladása után pillanatok alatt vissza is pakolnak mindent. Tovább>>

-

 

 Tovább>>

 

 Tovább>>

 

 Tovább>>

 

 Tovább>>

 

 Tovább>>

Híd a semmibe

 Tovább>>

A kommunista UFO

i_ufo.pngAz emlékművet 1981-ben avatták fel, emléket állítva Bulgária 1300 éves államiságának. Az építmény a korszellemnek megfelelően minden szegletében a kommunizmus mindenhatóságát hirdette. Az UFO formájú főépület mellett egy torony magasodott, rajta, vagyis hát inkább benne a hatalmas vörös csillag érdekes szimbolikáját nekem nem sikerült megfejtenem, bárhogy is forgatom a fejemet (vagy a monitort) Tovább>>

Teufelsberg FSB

i_fsb.pngA hegy - a Teufelsberg - a brit befolyási zónában volt található, mélyen az NDK határain belül, jó „kilátással” a Varsói Szerződés országaira, így tetején gyorsan felépült az angol–amerikai közös megfigyelőállomás, az FSB – Field Station Berlin. Tovább>>

 

Kémfalu eladó

i_kemfalu.pngNem, semmi átverés vagy csúsztatás nincs a címben, a kémfalu, Sugar Grove Station eladó.

Nem egy-egy ház a településen, hanem úgy teljes egészében a település. A 80 házból álló takaros és szépen rendben tartott házakhoz 45 ezer négyzetméteres szálloda, benzinkút, bowling- és kosárlabdapálya, autómosó, uszoda és hullámmedencés fürdő is tartozik. Tovább>>

 

A Honecker-bunker

i_honecker_bunker.png 1973-ban Erik Honecker volt az NSZEP központi bizottságának főtitkára és az NDK államtanácsának elnöke, amikor a döntés született az atomcsapás-biztos ultramodern bunker megépítéséről. A létesítményt a legnagyobb körültekintéssel, komoly konspirációktól övezve építették meg 1978 és 1983 között. Tovább>>

 

A 61. vágány

i_61_vagany.pngSzóval ez a szinte utolsó szegletéig ismert pályaudvar is képes meglepetésekkel szolgálni, például egy titkos vágánnyal, a 61.-kel. Ha a kasszáknál az innen induló vonatról érdeklődünk, jó eséllyel csak csodálkozó nézés fog minket fogadni, vagy ha esetleg idősebb dolgozóba futunk bele, ő tovább fog irányítani minket a néhány sarokkal arrébb magasodó Waldorf hotelhez, hogy inkább ott érdeklődjünk a következő onnan induló vonat felől. Tovább>>

 

 A Poligon

i_poligon.png

A Szemipalatyinszki Kísérleti Terület (hivatalos nevén 2. sz. állami központi kísérleti gyakorlótér, oroszul 2-й Государственный центральный испытательный полигон) a Szovjetunió legkiterjedtebb és legrégebben használt nukleáris kísérleti területe volt, mely a persze a szovjet idők elmúltával sem tűnt el a robbanások dörejeivel együtt, sőt, újból és újból életre kel és kísért, immár Kazahsztánban.

komment
süti beállítások módosítása