Az ember végre talál egy parkolóhelyet, de persze a tábla szerint a kocsit itt csak egy órára lehet letenni. Sebaj, felírjuk egy cetlire az érkezés időpontját, és ennyi. Lenne talán máshol a világban, de ez itt Spárta Németország, itt ez így nem elég, a járgányhoz visszatérésünkkor szinte biztos, hogy ott lesz az összecsavart bünticetli az ablaktörlőbe gyömöszölve.
Németországban ugyanis mindenre van szabály, és amire nincs, az is csak azért, mert nem tudunk róla. A parkolótárcsára például gészen komoly szabályozás vonatkozik, melyet mindenképpen érdemes betartani:
A tárcsa 11 cm széles és 15 cm magas kell, hogy legyen. A színe kizárólag fehér – kék lehet, az eltérő színű tárcsák nem érvényesek, így az alábbi bigyók egyrészt rendkívül ízlésrombolóak, másrészt használatuk egyértelműen érvénytelen:
amikor az izlésficam még büntetést is eredményez
A tárcsán az időosztások fél órás időbeállítást tehetnek lehetővé. A kocsi leállítása után mindig az első félórás osztásra kell állítani az érkezési időpontot, így 9.07-kor 9.30-ra, 12.55-kor 13.00-ra. Amennyiben a tárcsát nem félórás osztásra állítja, annak használata érvénytelen – egyben büntethető – lesz. A digitális parkolótárcsák méretezése a hagyományostól eltérhet, de fontos, hogy minden ilyen készüléket egyedileg engedélyeztetni kell. Az engedéllyel nem rendelkező készülék ismét sokba kerülhet.
digitális parkolótárcsák
Több helyen lehet kapni a lenti képen is látható, és a megoldjuk okosba' világlátásúaknak tagadhatatlanul hízelgő órával kombinált tárcsát is, melynek használata – ha az órát a parkolóban "futni" hagyja – szintén érvénytelen.
A parkolóhelyre beállva és megállítva az órát - a leírás szerint - még legális ez a megoldás. Az órát "futva hagyva" viszont érvénytelen.
Ráadásul az összes tárcsa utólagos állítása is érvénytelen; így fölösleges kiszaladni a megbeszélés közben átállítgatni az időt, ez ugyanis büntethető. A parkolóőrök leggyakrabban krétával jelölik meg a kerekek állását, és ha visszatérésükkor a krétanyom nem, a parkolóóra állása viszont változott, már nyomtatják is a kis cetlijüket. A szabályozás szerint a megoldás, ha egy kört vezet a blokk körül és azt követően parkol vissza a parkolóhelyre, majd ezután állítja utána a tárcsát.
Német kollégám, aki rendszeresen parkol az egy órás szívatósba, ilyenkor magához vesz egy táblatörlő szivacsot, leballag és letörli a kerekeiről a krétajeleket – persze ez nem szabályos megoldás, volt is már szájkaratéja a nem kicsit zabos parkolóőrrel, nem is megoldásként írtam ide. Egyébként egyszer ez a kollégám is ráfaragott a trükközésére, mivel véletlenül egy rendőrkocsi is parkolt nem messze, és annak a kamerája felvette a krétaeltüntetős akciót, lett is sok magyarázkodás meg bünti.
Ha mégis sikerül összehozni a tárcsa nélküli, vagy érvénytelen tárcsával parkolást, az alábbi tarifákkal számolhatunk:
Egyéb, a parkolással összefüggő bírságok, csak hogy kerek legyen a bejegyzés:
A tűzoltóbejárat (tűzoltó bekötőút, vagy valami ilyesmi) különösen szívatós tétel. A lenti képen például egy ilyen tábla van elrejtve az oszlopon. Nyilván senki nem fog (ugye nem?) a parkolóbejáratra ráállni. A tűzoltóautó méretével viszont a tábla miatt számolni kell. Amennyiben a méretes járgány nem tud rákanyarodni a bejáratra, vagy a parkolóőr nikkelezett szemmértéke ezt súgja neki, már nyomtatja is a cetlit a húzósabb összegről.
Források
Bußgelder für falsches Parken und Halten
welt.de: Die großen Irrtümer beim Parken mit Parkscheibe
Hasonló bejegyzések itt, a passport.blogon
Mi változik a német utakon 2015-ben
Változik a német büntetőpontrendszer
Olcsón. Jó autót. Németországból.
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 3.rész
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 2 rész
Amitől a (TÜV) vizsgáztatóknak a haja az égnek áll : 1 rész
Változnak a német közúti büntetési tarifák és a forgalmi táblák
Traffipax 1: a rendőrök szemszögéből
Traffipax 2: Sztárfotók
Traffipax 3: A fagyi visszanyal
Német fizetések
Az összes eddigi bejegyzés a passport.blogon.
A passport blog a Facebook-on is megtalálható.